01/11/2015

Allhelgonadagen


Firar ni halloween? Det gör sällan jag. Självklart är alla tillfällen att dra ihop vänner till fest bra tillfällen, men jag gillar inte riktigt att klä ut mig till skräcken själv och än mindre uppskattar jag att möta halloween-sminkade på gator eller tunnelbanor. Jag tycker även det känns lite konstigt att helgen vi ska ta till eftertänksamhet till de vi förlorat ska fyllas med maskeradfester. I alla fall känns det så i år...

Jag och min sambo spenderade fredagskvällen i godan ro hemma. Vi köpte hem en massa sushi,  hade mysvovven på besök och såg ett avsnitt av serien Bron vi precis börjar kika på. Jag såg även en tredjedel av idol innan jag somnade i soffan. Strax efter 22 var vi redan i säng. 

Lördagen var lite mer effektiv. Medan sambon la förmiddagen på fix inför och utförandet av försäljningen av vår gamla bil tog jag och vovven Stella oss först ut på en sån där riktigt härlig tidig morgonpromenad för att sedan hänga kvar i trädgården. Jag krattade löv som aldrig förr och Stella låg och solade. Lika mycket som jag hatar att klippa gräset älskar jag att kratta löv, iaf de där soliga höstdagarna. Jag får vara ute i solen, röra på mig och man ser den omedelbara förbättringen. Det känns det väldigt rofyllt.

På eftermiddagen kom mamma över för att hämta Stella och hon blev kvar och hjälpte oss med lite målning och dammsugning. Mammor är så fantastiska!

På kvällen mötte vi upp Cicci, Johan, Moa och Robert för att gå till Skogskyrkogåren och tända ljus på både en grav och minneslunden. Har jag varit i Sverige har jag varit på Skogskyrkogården på allhelgona varje år. Det är svårt att beskriva det men det är verkligen helt fantastiskt fint. Igår fick Skogskyrkogården över 100 000 besökare på en dag, det säger ju en del.

Efter den långa promenaden på kyrkogården blev det middag på mysiga Sapori i Enskededalen. Det var väldigt många år sen jag var där sist men maten var lika god son jag mindes den. 

Vilken dag va! Idag har vi också en del på schemat så nu är det dags att sätta fart...

xoxo

3 comments:

  1. Jag brukar inte fira halloween. Har typ inte gjort det sen jag var liten och tyckte att det var kul att ordna spöktåg hemma för mormor och morfar, hah. :3 Men allhelgona tycker jag är en fin tradition, även om jag måste erkänna att jag inte aktivt firar det heller.

    ReplyDelete
  2. Jag firar heller inte halloween nu för tiden men uppskattar traditionen med allgelgona. Var också på skogskyrkogåren fast idag istället. Jätte jätte fint!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...