19/11/2015

Internationella mansdagen


Idag är internationella mansdagen. Tycker ni det är något man bör fira? 

I Italien firas internationella kvinnodagen ganska ordentligt. Killarna ger sina närmaste (mamma, syster, flickvän och nära tjejkompisar) en gul mimosablomma medan tjejerna oftast passar på att ta kvällen till ära som en riktig tjejkväll med spa, god mat eller slorslagna fester på schemat. Många barer och nattklubbar ser till att enbart tjejer kommer in fram till en viss tid och personalen är ofta extra elegant klädda eller minimalt klädda. Vissa ställen har live musik medan andra bjuder på en roligare variant av strip show. Dvs, internationella kvinnodagen firas ganska ordentligt. Under mina år i Italien har jag aldrig hört talats om den internationella mansdagen. 

Nu bor jag i Sverige där kvinnodagen uppmärksammas medan den internationella mansdagen passerar utan att de flesta ens vet om det. Varför är det så? Vi som lever i landet där mannen och kvinnan ska vara så lika. 

Jag är feminist i den bemärkelsen att jag står får jämställdhet. En man och kvinna som har samma jobb och presterar lika ska tjäna samma pengar. En man som vill jobba som sjuksköterska, sekreterare eller förskolepedagog ska vara lika välkommen på sin arbetsplats som en kvinna som vill jobba som rörmokare, byggtekniker eller brandman. Man ska se till personens kompetens och inte dess kön. Låter det inte självklart? 

Nu råkar det ju vara så att mannen och kvinnan inte är lika med bägge delar behövs för att generationerna ska leva vidare. För att få en balans i samhället. Och därför tycker jag att om kvinnan ska firas på sin dag så ska mannen firas på sin dag.

På nätet läste jag och mina kollegor idag att Internationella mansdagen avser att fokusera mannens hälsa, uppmärksamma mäns bidrag till samhället, förbättrade relationer samt lyfta fram positiva manliga förebilder. Så jag tänkte lyfta fram mina manliga förebilder, min sambo, min pappa, min chef och min svärfar. 

Min sambo för att han är mitt allt. Han har sedan vi träffades visat mig var riktig kärlek är, Han ställer upp i vårt och torrt och finns där varje stund jag behöver honom. Vi har redan hunnit gå igenom massor av gott tillsammans men även en helt del jobbiga faser som fört oss allt närmare varandra.
Min pappa för att han är den största manliga förebilden i mitt liv. Trots att mina föräldrar skiljde sig när jag var liten har han alltid funnit där för mig. Stöttat mig i stora beslut i livet. Peppat mig när tiden varit svår. Har alltid överöst mig med kärlek och generösitet.
Min nuvarande chef, och enda kollega på finance, som med en enorm nyfikenhet och intelligens alltid ser komplicerade problem som ett sätt att lära sig något nytt. Som har ett tålamod som aldrig verkar ta slut. Som gett mig ett otroligt förtroende och frihet att sköta mitt jobb. Som verkligen tror på mig, lyssnar på mina åsikter och ständigt försöker öppna nya dörrar för att jag ska gå vidare inom min yrkesroll.
Min svärfar som inte bara är min sambos största förebild men numer även min. Som med en händighet, uppfinninghet och klipskhet som få förunnat kan lösa varenda problem som uppstår och därmed bidra till en enorm trygghet.

Jag har egentligen även många nära manliga vänner som jag ser upp till men är ingen nämnd så är ingen glömd. Alla dessa män är otroligt viktiga i mitt och värda en extra tanke dagen till ära. 

Bilden är på min sambo under sommarens roadtrip i Italien. 

xoxo

17 comments:

  1. Jag är generellt emot alla sådana typer av dagar. Jag tycker inte att det ska krävas en utsatt dag för att man ska visa sin uppskattning. Man ska alltid behandla andra med respekt och omtanke, samt visa sin kärlek, det tror jag i alla fall att man kommer längst på i livet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tror absolut jag med :) Och visst ska det inte behöva finnas en man, kvinno eller alla hjärtans dag för att man ska visa sin uppskattning till någon men när de ändå finns tycker jag kan kan göra det bästa av dem.

      Delete
  2. Väldigt fint skrivet. Kul att du kommer aå bra överens med både chefen och svärfar. Kram

    ReplyDelete
  3. Fint skrivet Maria / Anna

    ReplyDelete
  4. Jag hade ingen aning om att den här dagen existerade? Men nu vet jag det och jättebra skrivet! Kram

    ReplyDelete
  5. Fint skrivet. Finns många fina män som absolut borde firas och uppmärksammas ;)

    ReplyDelete
  6. Hej. Vad fint skrivet om de 4 utvalda och fantastiskt att kunna känna så om sin chef. Min fd chef (en man) var rena motsatsen till den man du beskriver. Min nuvarande chef (en kvinna) är lite bättre iaf. Kram och trevlig helg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att den nuvarande är bättre än den fd i alla fall :) Jag har mest haft kvinnliga chefer på mina arbetsplatser, många har varit bra men inte alla...

      Delete
  7. grattis till alla män :) tycker den dagen också bör firas!

    ReplyDelete
  8. Good point well made, Miss!

    ReplyDelete
  9. Grattis alla fina män!! :)

    ReplyDelete
  10. GRATTIS till alla fina män där ute - dom är helt klart värda att firas!

    ReplyDelete
  11. Jag visste ärligt talat inte ens att den här dagen fanns förrän jag hörde om den nu i år. :3 Till stor del tror jag att det är därför som den inte uppmärksammas lika mycket; för folk vet liksom inte om den. Det pratas inte om den på samma sätt som kvinnodagen. Men egentligen är det ju självklart att männen ska få en egen dag också när vi har en...

    ReplyDelete
  12. Alltså kvinnodagen är inte för att fira kvinnor! Och mansdagen är väl inte heller en firardag. Det är väl snarare en dag att prata om män som grupp och mansnormen i vårt samhälle. Som ju är helt uppåt väggarna idag. Alla tjänar på ett mer jämställt samhälle. Män också. Tyvärr förstår inte många att ordet feminism även inkluderar män. Ungefär som att ordet människa inkluderar kvinnor... Jens får ofta blommor av mig, men inte på mansdagen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är inte förvånad :) I mina ögon är Jens också en kille som bör ses som en riktig förebild.
      Plockar man fram kvinnliga förebilder på kvinnodagen och ger kvinnorna blommor tycker jag absolut man ska göra detsamma på mansdagen. Nu fick ingen av de nämnda någon blomma av mig men några fina ord kan nog betyda än mer.

      Delete
  13. Jag är också feminist och står för jämställdhet - dock inte enbart mellan kön utan även mellan andra delar, som t.ex. sexuell läggning, etnisk bakgrund o.s.v. Förut reagerade jag också lite som dig gällande mansdagen, men nu fattar jag det hela bättre. Jag kan faktiskt förstå att folk inte firar mansdagen. Liksom, män hyllas för sina prestationer i vilket fall. Att man inte märker det är just för att det brukar vara samma alla årets dagar. Dock ser man sällan kvinnor hyllas, vare sig i historieböcker eller media. Den enda kvinnan jag sett hyllas och så är Malala, annars passerar deras prestationer omärkt förbi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...