10/12/2015

Årests bästa bok 2015: Livet efter dig - Jojo Moyes


Minns ni att jag för ett par månader sedan bloggade om att sommarens favoritbok var "Sista brevet från din älskade" av Jojo Moyes. Nu är det dags att utnämna årets bästa bok, det vill säga den bok jag läst i år som jag tyckte var helt klart bäst, och det är: Livet efter dig av samma underbara författare Jojo Moyes. 

Livet efter dig är en kärlekshistoria utöver det vanliga. Det är en otroligt känslosam och tankeväckande historia som får en att ifrågasätta livet man väljer att leva, om acceptans för det vi har och inte har och framför allt om att ta vara på den tid vi har

Boken är verkligen unik. Den är så hemsk och så vacker på samma gång. Så lättsam men ändå så tung. Så sorglig men samtidigt rolig. Den är speciell på alla sätt och vis och helt enkelt alldeles... underbar. 

Så priset för årets bästa bok 2015 går till Livet efter dig av Jojo Moyes, trots att boken är skriven 2013. Tydligen finns det även en fortsättning på boken men jag är tveksam om jag kommer läsa den. Istället kommer jag nu gräva fram andra böcker av samma författare då hon nu gått och blivit en av mina absoluta favoritförfattare. 

Tidigare vinnare av mitt pris för årets bästa bok:
2011 utsåg jag One day av David Nicholls till årets bästa bok och den toppar fortfarande de bästa böckerna jag någonsin läst, numer delad första plats med Livet efter dig. 
2014 blev min klara favorit "The fault in our stars av John Green".
2013 toppades av Little bee av Chris Cleve 
2012 kunde jag inte låta bli ge priset till första Hungergames-boken
2010 hade jag ingen direkt vinnare men det var året då jag föll för Katarina Wennstams böcker. 
2009 vann så klart Stieg Larssons Millenium-triologi. 

Som ni ser varierar min boksmak rätt mycket trots att romantiska draman verkar prägla topplistan allra mest, vilket förvånar mig då jag helt klart läser mest kriminalromaner. Ganska intressant! :) 
Läser ni mycket? Har ni någon favoritbok? 

xoxo



9 comments:

  1. Åh det låter som en jättebra bok :-D Kram

    ReplyDelete
  2. Hej. Jag läste den förra året och tyckte också den var jättejättebra. Kul inlägg. Kram

    ReplyDelete
  3. Jag älskar att läsa! Men nu när jag pluggar blir det mest bara kurslitteratur som jag hinner med :/

    ReplyDelete
  4. Vinnaren av armbandet från OXXO är dragen och presenterad i luckan och dagens lucka i julkalendern är öppnad - den missar du väl inte!

    ReplyDelete
  5. Den har jag faktiskt läst, korst i taket! ;) Älskade den! :D

    ReplyDelete
  6. Den verkar bra :) Jag läser inte särskilt mycket längre faktiskt :/

    ReplyDelete
  7. Vilken kul idé att utnämna en årets bästa bok! :) Min favoritbok av all times är Bibeln, men om man tänker skönlitterära böcker så ja, hm, jag vet inte exakt. Antagligen någon av alla Star Trek: Voyager-böcker som jag hunnit läsa hittills. :) String Theory-trilogin kanske. :)

    Svar: Ja, jag tackade ja till jobbet! :)

    ReplyDelete
  8. Åh så kul att du är igång med bloggen igen, det har jag helt missat! Så mysigt hus ni har :-) och denna boken måste jag läsa, den lät väldigt bra. Kram på dig / Lina Sjöstrand fd Persson

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...