25/05/2009

Karriär och jämnstäldhet

Bade pa diverse bloggar och i diskusioner med vanner har det pa senaste tiden pratats mycket om karriar, pengar, jamnstaldhet och visioner. Pa tok for manga jag kanner ar inte nojda med vad de gor med sina liv for tillfallet och det ar ofta pa grund av jobben. Allt fler blir arbetslosa och andra vantrivs pa sina jobb men tack vare de daliga tiderna stannar de anda kvar.

Vad vill vi gora med vara liv? Alla har vi drommar och visioner om vart vi vill se oss sjalva i framtiden. Jag ar sjalv en av dem som kanner mig redo att ga vidare. Jag har trots en ganska enkel tjanst lart mig jattemycket och utvecklats enormt pa det foretag jag ar just nu. Jag har mangder med otroligt duktiga och professionella karriarsmanniskor omkring mig och nagra av dem har blivit som sma forebilder for mig. Framfor allt en, min hogst chef som ar en 31arig kvinna. Hon har jobbat pa foretaget i manga ar och har jobbat sig fran botten upp till toppen. Hon ar aven gift och har barn. Fick hora att hennes man ar chef pa ett annat foretag har i trakterna och att de bada jobbar valdigt mycket. Anda ar min chef (eg min chefs chef!) ledig varje onsdag for att vara med sin dotter och hennes man ar ledig varje mandag och halva fredagarna for att vara med dottern. Resten av tiden gar flickan pa dagis eller ar med sina mor/farforaldrar. Hur lyckas man ha en valmaende familj nar bada foraldrarna ar i mitten av sina karriarer? Uppenbarigen gar det och det tycker jag ar fantastiskt och darfor ser jag upp till den chefen.

Da kommer jag till poangen av det har blogginlagget. Vi pratar mycket om att vi vill ha ett jamnstallt samhalle. Jag star som tidigare sagt sjalvklart for samma rattigheter och loner for samma jobb, oavsett kon. Jobbet ska ges till den mest lamplige och kunnige inom jobbet och lonen ska sattas darefter. Dock kan jag helt klart se en skillnad mellan manga kvinnor och mans visioner. De flesta (inte alla) av mina tjejkompisar soker jobb inom nagot de tycker om, de vill ha ett jobb dar de trivs med sina arbetsuppgifter och kollegor, visst vill de tjana pengar men fokus ligger anda inte i lonen. Daremot ar det manga killar som istallet for att bry sig om sjalva jobbet satsar pa att na pengar och makt. Det ar val da givet att de da far mer pengar och makt?

Om jag ska lanka till Erika's blogginlagg (läsvart inlagg!) om killar som betalar for sina tjejer sa vet de flesta som kanner mig att jag inte heller vill bli "kopt" av en man. Jag tar inte heller emot drinkar av frammande killar och skrattar at de tjejer som star och kråmar sig i baren for att fa lite gratisdrinkar. Jag irriterar mig som fan (ursakta uttrycket) pa de vanner som kommer tomhanta till fester och som bedjar/begar att andra ska betala for dem hela tiden. Bland mina vanner (de flesta) betalar vi sakert olika mycket olika ganger men i langden finns det en rattvisa.

Men jag tycker att man i en relation (i alla fall om man varit ihop lange och valt att bo ihop) ska kunna dela pa sina tillgangar. Tjanar den ene mer tycker jag inte alls det ar fel om denne betalar mer i hyra eller lagger en extraslant for en lyckad semester tillsammans. Jag tycker helt enkelt det ar upp till de tva personerna i den relationen att hantera sin ekonomi pa ett satt som funkar for dem bada. Jag kallar inte det att bli "kopt" av sin partner utan ser det mer som ett friskt forhallande dar bada parter kan ge och ta, vilket jag ser som en grundpelare i en relation.

xoxo

16 comments:

  1. Att killen som tjänar mer än sin flickvän betalar mer är väl lika naturligt som att tjejen ska göra detsamma i en omvänd situation?

    I en relation ska du ju leva tillsammans och är det ekonomist ojämt och att båda alltid ska betala för sig själv kan det ju faktiskt bli svårt att ha ett liv tillsammans.

    ReplyDelete
  2. Du skriver sa bra, jag haller med om varenda ord!

    Fler kvinnor borde sikta pa makt och pengar annars kommer samhallet aldrig bli helt jamnstallt.

    Men det finns undantag!
    Min famlij bor numer pa Oland i Sverige. Min mamma fick ett bra jobb dar (hon e vetrinar) och min lamna sitt jobb och flytta med. Han tillbringar sina dagar med att mala nu for tiden...

    ReplyDelete
  3. Anonym; kunde inte sagt det battre sjalv.

    MIA; Tack, kul att du gillar min blogg. Antar att du menar att din pappa flyttade med din mamma?
    Jag skulle sjalv inte vilja vara hemmafru just for att jag skulle bli rastlos och uttrakad. Men tycker inte det ar fel nar man eller kvinnor sager upp sig fran sina jobb for att lata sin parner kunna na vidare i sin karriar.
    Vet du om din pappa nagonsin angrat sig?

    ReplyDelete
  4. Många kvinnor kanske prioriterar som du skriver medan många män sätter pengar osv främst. Men ALLA kan ju inte göra det. Och därför blir det ett problem när vi antar massa saker om varandra. Jag är tjej och 28 så potentiella arbetsgivare frågar gärna ang. familj och barn. Samma fråga ställs inte lika ofta till mina killkompisar. Arbetsgivaren bara antar att får jag barn kommer jag dels vara föräldraledig längst och sen hemma mest med de sjuka barnen.

    Just jag och min man kanske lever jättejämställt men jag blir ändå kollektivt bestraffad för att jag är kvinna. Så istället för att anta en massa saker borde man bestämma att alla delar föräldraförsäkringen lika. Många säger att individer borde få bestämma sånt själva men i den här frågan tycker jag verkligen inte det eftersom det drabbar alla, även de som är jämställda eller kanske inte ens har barn, som jag!
    Kanske inte hade så mkt att göra med ditt inlägg men kom att tänka på det :)

    ReplyDelete
  5. Anonym: Bara det att tjejer sällan tjänar mest. Så det blir inte jämställt. Är det ingen som tänker på det? Shit, snacka om att lura sig själv...

    I mitt eget inlägg tänker jag inte mest på gifta par som delar ekonomi utan unga människor som inte ens bor ihop. Varför ska han sponsra alla hennes nöjen?

    ReplyDelete
  6. I mitt inlägg menade jag aldrig på att han skulle sponsra alla hennes nöjen. Poängen var ju att om det är ojämt så kan ju den bättre tjänade parten betala en större del åt gemensamma nöjen.

    Plus vad är sällan? I förhållanden där ingen är akademiker tror jag inte det är några större inkomstskillnader eller stor övervikt för att killen tjänar bättre.

    ReplyDelete
  7. Erika; Fragor om barn var nagot nytt for mig, aven om jag kan forsta varfor de fragar. Jag har aldrig fatt den fragan. Far de ens fraga det? Tycker verkligen inte man ska behova svara pa en san fraga!
    Dock far jag ALLTID fragan hur lange jag tanker stanna i UK, kanske ligger nagot om framtida familj mellan raderna dar, vad vet jag...

    I ditt inlagg skrev du ju om ett par som faktiskt bor ihop. Jag haller med dig om att tva som precis motts ska dela hyfsat lika pa sina utgifter och att tjejen inte ska satta sig i nagot underlage. Men som sagt bor man tillsammans har man tagit ett steg langre i sin relation och da tycker jag precis som Anonym sager att den som tjanar mer absolut kan (om han eller hon vill) betala mer for ens gemensamma utgifter och nojen, som t ex resor ihop.

    ReplyDelete
  8. Personligen gillar jag inte delad föräldrarförsäkring för jag tycker det är förmynderi och att man som individ ska få bestämma själv. Visst har Erika en poäng om att det bli kollektiv bestraffning men det blir det ju åt motsatta hållet också. Jag tycker individens rätt till sina egna val står över denna kollektiva styrning.

    Plus att om jag som en krass arbetsgivare oroar mig för att kvinnan ska få barn så är det inte om hon ska ha 6 eller 12 månaders föräldraledighet som bekymrar mig mest utan om hon ska ha barn eftersom en graviditet betyder att jag måste hitta en vikarie, om det blir 6 månader eller 12 månader är inte lika viktigt.

    ReplyDelete
  9. håller me dej M! har man nått en mognat inom ett förhållande så bör de finnas en gemensam ekonomi med, en kassa för det vardagliga å sedan ens egna konto där man själv får spendera efter eget tycke.. hur denna kassa skall finansieras å struktureras löser man även på en individuell nivå, ena kanske tjänar mer å jobbar långa timmar, andra färre timmar å gör mer sysslor runt hemmet. tror mycket av denna debatt rotar sig i att få här inne har nått det stadium av ett liv med en långårig partner så man har inte ställts "face to face" med dessa frågor än.

    alla har vi visioner å drömmar här i livet, själv vet jag mina mål... bara vägen dit jag måste lösa! jag vet vad som gör mig glad å vad som e lycka för mig, å för detta måste jag kämpa. klart jag även finner glädje i det lilla, men efteråt är det de stora sakerna man räknar. vem och vad jag finner på vägen är en del av äventyret jag så gillar.

    ReplyDelete
  10. Så det är alltså inget problem att kvinnor generellt tjänar mindre än män, det är bara att skaffa sig en rik kille istället då så är problemet löst? Han kan betala. Jag tycker det är sorgligt att alla verkar ta det så självklart.

    ReplyDelete
  11. Det handlar inte om det! Men visst, om man inte har nagra ambitioner eller visioner med sitt eget liv sa kan man ju skaffa sig en rik partner, men det tycker jag ocksa ar fel!

    Men det jag forsoker saga ar att oavsett vem som tjanar mer i forhallandet, sa far man dela pa tillgangarna for att kunna leva ett liv ihop. Tjanar den ene mangder vill ju inte denne bo i ett ruckel for att dennes partner inte kan betala mer i hyra, da blir det ju sa att den som tjnar mer far betala mer i hyra for att det ska ga ihop och bada ska bli nojda. Av samma anledning tycker jag inte det ar fel att den som tjanar mer betalar mer nar de aker pa gemensam semester.

    Men som sagt, jag pratar om "mogna" forhallanden dar de varit tillsammans i minst 1-2 ar och bor ihop. Inte tva som precis traffats!

    ReplyDelete
  12. Johan Andersson28/05/2009, 13:19

    OMG vilken diskusion!! Gamla goda Erika känner man ju igen... Men Maria du ser ut att ha blivit klokare med åren! Inte lika trångsynt iaf....

    Min åsikt är att om ett par bor ihop ska de dela på tillgångarna, annars (som anonym säger) skulle relationen aldrig funka.

    Erika, har du bott med någon partner?

    Jag ska flytta ihop med min tjej i höst. Jag tjänar mindre än henne
    och vi har bestämt att hon ska betala mer i hyra, vi splittar 40/60. Kanske bara killar som mig som träffar sånna pinglor, mohaha..

    ReplyDelete
  13. Haha hade missat fortsättningen på den här diskussionen. NI är ju trångsynta, ni kan ju inte tänka i något större perspektiv alls. Jag har återberättat delar av dem för diverse vänner de senaste dagarna och dom tycker det låter helt sinnes. Jaja.

    Och vem är den här Johan? Känner vi honom? Söt men trångsynt? Intressant.

    ReplyDelete
  14. Johan; vi har fortfarande inte fattat vem du ar. Tror vi lattare kan diskutera saker vidare om du avslojar din identitet en gang for alla. Att du kanner oss har jag forstatt men hur?


    Erika; vad har du for ratt att borja kalla mig trangsynt och sinnessjuk? Jag respekterar dina asikter och tycker det ar kul att diskutera de har sakerna just for att vi tycker olika.

    Om ett par som lever ihop valjer att dela sin ekonomi eller alltid betala sin egen del av middagen/resan tycker jag far sta for individerna i sig. Vi har bevis pa att det finns tjejer som betalar mer relationen aven om jag vet att det ar vanligare att killen betalar mer. Men som sagt, tanker inte saga om nagot ar ratt eller fel. Alla far gora vad som passar dem sjalva och deras relation bast!

    ReplyDelete
  15. Johan Andersson04/06/2009, 17:18

    Oj hade råkat missa fortsättningen här. Det var inte alls meningen att få Erika och Majja i gräl, även om jag förstått att det inte är allt för svårt.

    Jag heter inte Johan men tänker inte avslöja min identitet. Jag läser era bloggar för att jag tycker det är kul och intressant. Jag kommenterar hos Majja för att det finns åsiktsfrihet på din blogg och för att vi delar mer intressen. Känner kanske egentligen Erika bättre men hos dig ska man tycka som dig eller vara tyst, så därför är jag tyst.

    ReplyDelete
  16. Johan Andersson04/06/2009, 17:23

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...