19/05/2009

Feminist?

Igar nar jag var pa vag hem fran jobbet och passerade Waterloo station kom det fram nagra universitetsstudenter till mig och ville fraga nagra fragor ang feminism Snall som jag ar gick jag med pa det och vi stallde oss tatt intill vaggen for att inte bli nertrampade av alla stressade resenarer.
Forsta fragan; Ar du feminist? "Ehhh, ja!" svarar jag. "wow coolt" sager da en av de andra tjejerna, "da har vi maaanga fler fragor att stalla till dig". Ah nej tanker jag. Andra fragan; Varfor tycker du kvinnor ar battre an man? Jag kollar lite fragande pa tjejerna och svarar sedan att jag inte alls tycker kvinnor ar battre... och langre an sa hinner jag inte innan tjejerna ser otroligt besvikna ut och sager att intervjun ar da slut for att de bara kan intervjua riktiga feminister, dvs de som tycker att kvinnan ar battre an mannen! Jag var ratt glad att slippa intervjun eftersom jag ville hem sa fort som mojligt men funderade anda vidare pa det langst vagen hem.


Vad ar en feminist i sant fall? Jag skulle fragat tjejerna om deras asikt men sa langt hann jag inte tanka innan de vant ryggen till och jag borjde rusa hemat. Jag var tydligen inte raknad som en sa plotsligt visste jag inte langre vem som far kalla sig feminist i sant fall.

Nar jag kommer hem slar jag pa wikipedia "Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen"
Jamstalldhet med mannen!! Ja men det ar ju precis det jag star for! Jag tycker att kvinnor och man ar olika och att vi bar med oss olika styrkor och svagheter men skulle aldrig saga att den ene ar battre an den andre. Men sjalvklart star jag for lika rattigheter i vart samhalle och likasa lika loner for samma jobb men mycket langre an sa stacker sig kanske inte feminismen inom mig. Fragan ar om jag har ratt att kalla mig feminist da?

xoxo

4 comments:

  1. Johan Andersson19/05/2009, 20:42

    Du e feminist Maria! mohaha

    ReplyDelete
  2. Feminist javisst!

    ReplyDelete
  3. Intressant tolkning, tror tyvarr att ganska manga ser feminism pa det viset, det ar ju nastan lite "fult" att vara feminism i vissas ogon, jsut darfor.

    det ar ju ocksa ett symptom av hur situtionen ar att det ska behovas en sarskild term for de som vill ha jamstalldhet.

    man kan undra vad de gjorde intervjuerna for? lar ju bli ett sjukt udda projekt till exempel om de hade den utgangs punkten! haha.

    ha en bra dag!

    ReplyDelete
  4. Håller med missromarker. Vilka blåsta brudar...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...