22/05/2009

Ledarskap

Om ca en halvtimme ska jag pa jobbintervju! Jobbintervjuer brukar innebara nervosa kanslor men idag gor det inte det. Jag ar inte det minsta forberedd och har inte ens skrivit ner nagra fragor. Intervjun ar for "payment team manager" en titel jag sjalv hade pa mitt tidigare foretag men som betyder nagot helt annat pa mitt nuvarande. Det innebar valdigt mycket ansvar bade som ledare for teamet och som utvecklare for hela den finansiella delen av foretaget.

Det ar ingen latt uppgift att vara en ledare/chef. Min nuvarande chef har lyckats organisera avdelningen pa ett helt fantastiskt satt. Eftersom jag sjalv ar valdigt organiserad tyckter jag hon gjort ett toppenjobb pa den fronten. Dock har hon lyckats skapa en nagativ stamning i teamet som inte fanns innan hon borjade. Varje steg vi tagit eller uppgift vi gjort har varit noga overvakat och den negativa feedbacken har varit overlagsen i forhallande till den positiva.

Jag tycker det viktigaste for en ledare ar att skapa trygghet och gladje i sitt team. Ledaren maste lita pa sitt team for att deltagarna ska kunna tro pa sig sjalva, bli motiverade och kampa vidare. Radslan att misslyckas far aldrig bli storre an tron pa att lyckas vilket tyvarr ar fallet i teamet just nu.

Jag gar inte pa intervjun idag for att forsoka fa jobbet utan for att passa pa att fa ha en timme for mig sjalv med de hogre cheferna och forsoka fa dem att se de bra och daliga sidorna pa avdelningen sa de i sin tur kan motivera den nya chefen att forbattra vad som ar daligt och bibehalla de bra sidorna som min nuvarande chef har byggt upp.

Wish me luck!

xoxo

3 comments:

  1. Du later som en bra ledare! Du har ratt installning och ser ut att ha ratt psyke. Gor vad du kan for att fa jobbet och sen kan du ta valet om du tar det eller inte. Din installning kanns lite tam just nu...

    ReplyDelete
  2. Foresten tycker jag din blogg ar GREAT! Du skriver valdigt lattsamt och bra. Kul att du uppdaterar den oftare nu :o)

    ReplyDelete
  3. Du har helt ratt!! Jag skulle nog gatt dit med en annan installning, men det gick ganska bra anda :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...