09/05/2009

Livskvalitet

Manga av oss Svenskar som bor i har London har drommar eller tankar pa att en dag flytta harifran. Jag sager inte alla for jag har aven vanner som vill se sina liv har for all framtid men som sagt, manga har drommar om ett liv nagon annanstans. Att flytta hem till Sverige lockar inte manga aven om vi alla vet att det skulle innebara ett lattare liv for oss. Istallet drommer vi oss vidare till andra lander och kanske till och med andra kontinenter.

Personligen sa alskar jag Sverige och allra mest Stockholm och dess underbara skargard. Likval har jag flera av mina basta vanner samt min familj dar. Men tyvarr finns det saker med Sverige/Stockholm som aven haller mig borta fran att flytta hem. Visst kan jag se att Stockholm har utvecklats nagot enormt de senaste aren... Det har blivit mer internationellt, mer "annulunda" cafeer, barer, restauranger och klubbar och folk har borjat vaga kla sig lite merutstickande an tidigare (da alla alltid sag exakt likadana ut och ingen fick sticka ut). Till och med klimatet har blivit battre. Men anda lockar inte Sverige. Jag flyttade hem till Sverige 5 manader efter jag bott i Italien och innan jag flyttade till London men jag kande valdigt fort att jag ville vidare nagonstans. Just nu racker det for mig att vara i Stockholm 4 ggr per ar, da fylls min "sverigekvot". Nej istallet drommer jag att utveckla mitt liv i ett land nagonstans i Sodra Europa. Jag vill ha det oppna, internationella, utbudsrika och utmanade liv som jag har i London men jag vill aven ha varmare vader och hogre livsstandard. Harrom dagen borjade jag googla for att forsoka hitta information om vart jag skulle kunna finns detta. Jag det har diagrammet;
(klicka pa det for att fa det storre)



Detta visar, inte sa forvanande, att de stader i varlden med hogst livskvalitet ligger i Osterrike och Schwiez. Aven Tyskland och Danmark ligger hogt pa listan. Stockholm ligger pa 20e plats, Olso pa 24e, London pa 38de och Milano pa 41a. Jaha, dar sprack mina Milanodrommar men tankarna kring Schweiz (och Osterrike) okade.
Ska jag med andra ord orka flytta till ett nytt land ytterligare en gang och borja om mitt liv pa nytt? Har redan gjort det 4 ganger tidigare och vet vad det kravs av en sjalv men det kanske ar vart det? Vad tror ni?
xoxo

2 comments:

  1. Att trivas i en stad handlar inte om klimatet, cafeer eller restauranger utan nästan bara om människorna man omger sig med tycker jag. Ha en trevlig kväll!

    ReplyDelete
  2. Jag maste nog saga att jag inte haller med. For mig betyder klimatet och stadens utbud ganska mycket. Mentaliteten och kulturen tycker jag ocksa ar viktig. Trevliga manniskor kan man nog forhoppningsvis finns lite var som...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...