29/05/2009

Fran proffsdröm till mardröm


Fick lana boken "I skuggan av San Siro" forfattare Martin Bengtsson, av en kompis for ett tag sen. Varken titeln eller framsidan lockade vidare mycket sa det tog nagra manader innan boken antligen lat overst i min bokkö av bocker jag har hemma som jag ska lasa.

Det ar en sann berattelse om en pojke som en dag far for sig att bli fotbollsproffs. Han gar in for det till 100%; tranar flera timmar per dag tills han nar sitt mal. Han blir uttagen till Svenska ungdomslandslaget plus att han skriver kontrakt med en av Italiens storsta fotbolls klubbar Inter. Men val nere i Italien blir inte allt som han tankt sig. I skuggan av Inters hemmaplan San Siro borjar Martin ifragasatta hela sin tillvaro. Han blir deprimerad och till slut ser han sjalvmord som hans anda vag ut fran "helvetet"...

Jag tycker det var en otroligt fangslande bok och jag stracklaste den pa 2 dagar. Den ar valdigt kanslig och sjalvutlamnande och trots att jag aldrig spelat fotboll pa den nivan sa kunde jag kanna igen mig i hans forvirrade tankar.

Tankar kring vad man egentligen gor med sitt liv och varfor borjade poppa upp. Efter att ha last boken borjade jag fundera pa varfor jag bor just i London av alla stallen pa jorden? Gor jag verkligen det jag vill med mitt liv? Eller later jag dagarna bara vandra forbi...?

Nej som sagt, en mycket lasvard och annulunda bok och far en att tanka till.

Trevlig helg

xoxo

2 comments:

  1. bra tips,
    har inte hort talas om den innan men den later ju hur bra som helst!

    ReplyDelete
  2. Johan Andersson01/06/2009, 18:21

    A must read I guess?! danke!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...