04/12/2015

Engelforstriologin


Är precis klar med boken Eld, den andra boken i Engelforstriologin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Det är nog egentligen en triologi som klassats som ungdomsböcker men de, eller i alla fall den första boken, Cirkeln, har fått mycket uppståndelse och bra kritik så självklart kunde jag inte hålla min nyfikenheten borta från dem. 

Nu ska jag erkänna en sak. Jag och några tjejer har en bokklubb som vi kallar just "cirkeln". Vi har på ett år bara setts en gång och den gången beslutades det att vi skulle läsa boken Cirkeln till nästa träff. Det har fortfarande inte blivit någon nästa träff av olika anledningar. 

Men jag läste i alla fall boken Cirkeln i samband med bildandet av bokklubben för lite över ett år sedan. Jag hade ganska låga förväntningar på boken då jag vanligtvis inte alls gillar övernaturliga böcker, med undantag från Hunger games-böckerna. Men till slut tyckte jag faktiskt ganska bra om Cirkeln. Den var något eget helt olik allt annat jag brukar läsa.
Eld läste jag nu i November och tyckte den var minst lika bra. Både Cirkeln och Eld är bägge skrivna med ett enkelt språk och karaktärerna i boken är väl beskrivna med intressanta personligheter och familjeförhållanden. För mig storyn som sagt någon helt nytt om än lite udda. De är spännande på ett sätt att jag vill gärna fortsätta att läsa dem till bokens slut. Nu finns det en bok kvar i serien som jag inte läst och jag är lite tveksam om jag ska påbörja den. Det är en otroligt lång bok och frågan är om historien inte bara fortsätter likadant. Är det någon som har läst den och i sån fall skulle ni rekommendera den? 

Hur som helst är det nu beslutat att vår bokklubb Cirkeln ska återupplivas efter nyår vilket jag ser fram emot. Tror det kan vara ett kul och mysigt sätt att umgås på samtidigt som man får upp ögonen för lite olika typer av litteratur. Får skriva mer om det när det väl kommer igång.

---

Idag är det fredag. Igen. Senaste dagarna har verkligen flugit fram. Veckan har bestått av mycket jobb (månadsbokslut), mina vanliga tre träningspass (spinning, body pump och yoga), tre trevliga luncher med vänner, en myskväll med mamma och en hundvaktskväll. Ikväll blir det idolfinal-mys för hela slanten trots att jag missat senaste delfinalerna. Jag tycker att alla som gått till final är väldigt duktiga men jag har en favorit... Heja Simon!

xoxo

3 comments:

  1. Hej. Jag har läst samtliga tre böcker och tyckte de var bra, trots ungdomsstatusen på dem. Du har ett sånt fullspäckat liv, så inspirerande men så stressande? Kram och glad helg

    ReplyDelete
  2. Vad kul med en bokklubb! Låter som några böcker att se över i mellandagarna kanske :)

    ReplyDelete
  3. Saknar att läsa böcker faktiskt, längesen jag läste nu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...