15/12/2015

Luciahelgen


Varför går tiden alltid så otroligt fort i december? Ser på bloggen att det nästan gått en vecka sedan jag bloggade sist och anledningen till det är för att tiden bara sprungit förbi.

I torsdags hade vi julfest med jobbet. Jag som ensam tjej och mina närmare 30 manliga kollegor började festen på kontoret där vd’n höll tal om det gångna året, julsångerna sattes på, vi drack glögg och öl och mumsade pepparkakor. Vi gick sedan vidare till restaurangen på Scandic Malmen där vi serverades champagne och en tre-rätters middag. Det blev även en efter-middagen öl på kvarnen precis bredvid och en efter-drink inne på Stureplan innan jag avslutade kvällen. Dvs en riktig helkväll. Jag som nästan aldrig dricker alkohol drack väl ett glas för mycket och fredagen på jobbet blev seg. Så typiskt. 

I helgen åkte jag och min sambo traditionsenligt bort till några vänner i Västerås där vi åt julbrunch i stan och sedan middag hemma hos vännerna. Det blev även en del vin, goda ostar och sällskapsspel.
 Vi är ett gäng på 10 personer som ses i Västerås på lucia varje år. En väldigt trevlig och mysig tradition. 

I söndags var jag förbi min fina väns grav, såg solnedgången och tände ljus. Bilderna ovan är tagna precis intill kyrkogården, så otroligt fint.

Utöver vårt fullspäckade schema har vi påbörjat en totalrenovering av det lilla badrummet hemma. Allt ska ut och vi ska lägga in värmegolv, nytt klinker/ kakel, sätta in ny toa, dusch och handfat och ja, göra om allt. Problemet är att vi inledde detta i torsdags, då vi accepterade en offert och insåg först då att vi var tvungna att införskaffa allt ytligt i badrummet själva och detta väldigt snabbt. Så i helgen har vi tänkt/planerat och i söndags samt igår (då vi båda lite hastigt och lustigt tog ledigt från våra jobb) åkte vi runt bland badrumsfirmor och kakelbutiker för att välja. Lättare sagt än gjort. Hemma har byggarbetarna vänt upp och ner på halva huset, vi har verktyg överallt och ett härligt damm har lagt sig i varenda vrå. Jag är allt annat än pedantisk men sån oreda verkligen vantrivs jag i. 

I stort sätt varje kväll innan jul är nu planerad, jag har hur mycket som helst på jobbet och jag har knappt börjat köpa julklappar. Panik. Men men, försöker att inte stressa upp mig allt för mycket då det ändå är så mycket kul på schemat som jag vill kunna njuta av. Men till er vänner och bloggläsare som undrar vart jag tar vägen kan jag redan nu säga att ni kommer höra lite mindre än vanligt ifrån mig den kommande veckan. 

xoxo

4 comments:

  1. Vad trevligt du har haft det och tiden går verkligen sjukt fort! Kram

    ReplyDelete
  2. Hej. Full rulle som vanligt Maria, men runt jul har nog de flesta fullbokade dagar. Låter som en trevlig tradition i V-ås! Kram

    ReplyDelete
  3. Låter som ett härligt liv även om tiden rinner iväg :) Jag har inte heller köpt julklapparna, tänker att man kan väl skjuta på dem en vecka till nästan... mvh gör allt i sista sekund :P

    ReplyDelete
  4. Vilken mysig tradition! :)
    Och hoppas du hinner med att köpa alla julklappar! ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...