02/12/2015

Jullista 2015


Vad är riktig julstämning?
Fönstren fulla med stjärnor och adventsljusstakar. Julbak och glöggdoft. Julmusik och massor av levande ljus. 


Pepparkakor eller lussebullar? 
Bägge två men måste jag välja så lussekatter.


Skumtomtar eller knäck? 
Båda tack!


Ischoklad eller marsipan? 
Ischoklad helt klart. Ogillar marsipan. 


Köttbullar eller prinskorvar? 
Köttbullar, helst hemlagade. 


Julkorv eller julskinka? 
Julskinka


Lax eller sill? 
Lax! Jag äter inte sill...


 Sylta eller pastej? 
Inget av dem


Paradis eller Aladdin? 
Inget av dem heller, jag är inte så förtjust i choklad. 


Revbensspjäll eller Jansons? 
Revbensspjäll.


Glögg eller julmust?
Glögg


Rödbetsallad eller dopp i grytan? 
Jag gillar inte rödbetssallad men vet knappt vad dopp i grytan är....


Ris a la Malta eller gröt? 
Gröt med kanel och socker, mums. 


Hemma eller borta? 
Jag vill vara där min familj är. 


Utomlands eller Sverige? 
Helt klart Sverige. Trots att jag bott över 9 år utomlands har jag varje år firat jul i Sverige.


Ge eller få?
Jag gillar både att ge och att få :)


Mysteriet på greveholm eller Sunes jul? 
Sunes! Bästa julkalendern någonsin


Chokladkalender eller paketkalender? 
Som barn fixade min mamma en paketkalender åt mig vilken jag älskade. Idag har jag ingen julkalender alls. 


Plastgran eller äkta?
Helst äkta men jag har inget emot plastgranar


Arne Weise eller Ernst?
Mysiga Arne helt klart. Vem är Ernst?


När vill du att första snön ska falla? 
Jag vill ha snö och kallt från Lucia fram till nyår, sen vill jag att värmen ska smyga sig på igen. Bor jag i fel land? ;)


Har du haft en grön gräsmatta på julen? 
Tror ofta gräsmattorna är gröna här i Sthlm. I år blir dock första julen jag har en egen gräsmatta att spana in.


När är det dags att pynta?
Adventsljusstakarna och julstjärnorna ska tändas första advent så strax där innan tycker jag de ska sättas upp om inte samma dag. 


Kan du komma på något negativt med julen? 
Ja massor tyvärr. Jag tänker ofta på de som inte har någon att fira jul med. På de som inte har något hem. På de som vars föräldrar/anhöriga dricker för mycket på jul. 
Julafton är en dag där klyftorna mellan de som har det bra och de som är ensamma eller har det dåligt visas mer än någonsin.  


Favorit julfilm? 
Love actually och The Holiday. Brukar titta på dem båda filmerna varje år inför jul. Mys!


Pyntar du med eller utan tomtar till jul?
Med tomtar, men inte för många


Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? 
Jag brukar bli ganska mättad och tröttnar lite på julsånger och pepparkakor ganska snart efter julafton.


När öppnar du dina julklappar? 
Efter Kalle Anka brukar vi öppna klapparna


Favorit juldoft?
Glögg. Nybakat. Brasa. 


Vad är viktigast med julen? 
Att få vara med min familj


I år känner jag att jag ligger lite efter i julstöket. Vi har pyntat våra fönster men inget mer i huset. Vi har börjat planera julafton men jag har inte köpt en enda julklapp. Jag har med några vänner börjat planera en tjej-glögg-knytis-mysdag helgen före jul men inbjudan har inte ens gått ut än. Som sagt, lite sen med det mesta men det får gå som det går. Julen brukar alltid bli mysig oavsett. 

Bilden är på mig framför mammas gran julen 2014 och listan är ett ihop-plock av olika jullistor som cirkulerar bland bloggarna jag läser.

xoxo

4 comments:

  1. Kul lista! Jag håller med om det mesta förutom att jag råkar älska choklad (tyvärr). Man förstår att du bott utomlands när du inte vet vem trevlige Ernst är!=) KramC

    ReplyDelete
  2. Vilken bra lista och vad fin du är :-D Kram

    ReplyDelete
  3. Läcker bild. Om du inte vet så får du ta reda på vem Ernst är, det är allmänbildning i vårt land.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...