30/12/2015

Karriäråret 2015


Jag är ingen karriärsmänniska så rubriken kanske är lite vilseledande. Men jag är en människa som gillar att jobba, som gillar utmaningar och som älskar att ständigt lära nytt så jobbet är viktigt för mig. Jag är en organiserad och effektiv person som älskar planering och siffror. Framför allt om det handlar om att lösa problem med siffror, t ex avstämningar av konton eller balanser, yam yam. Nu börjar det här låta om ett cv och det var ju inte meningen. 

Men jag är precis på väg hem från årets sista jobbdag. Arbetsdagen var egentligen tänkt att vara hemifrån men i och med renoveringen valde jag att åka in till kontoret istället. Vi var fem tappra själar inne på kontoret och jag var ensam på min avdelning så det blev en lugn och effektiv dag. Jag lyckades arbeta undan allt jag hade lagt åt sidan senaste dagarna och städa undan på bordet. Sån otroligt skön känsla att lämna kontoret när det är gjort. 

Jag började på ett nytt jobb i år. Jag började året som ekonom på SEBs kortenhet men blev i februari headhuntad av en rekryterare som sökte en ekonom med bra kunskaper i Italienska och Engelska. Jag kände till it företaget han ville ha mig till sedan tidigare och kan erkänna att jag inte var överdrivet intresserad av tjänsten när jag traskade iväg på första intervjun, dock lite nyfiken iom de språkkunskaper de sökte. Inom bara några dagar hade jag avverkat två intervjuer, först med min nuvarande chef och sedan med företagets VD och tillsammans lyckades de vända mina skeptiska tankar om företaget. Min chef verkade så genuint duktig på sitt jobb, otroligt snäll och fick rollen att låta väldigt rolig och utvecklande. VD'n, som har talets gåva, lyckades istället ge mig en riktigt bra bild av företaget så hockus pockus var jag jätteintresserad av tjänsten och inom en vecka hade jag skrivit kontrakt och sagt upp mig från mitt bankjobb. 

10 månader senare är jag fortfarande kvar där och trivs väldigt bra! Det var kanske ett nedbyte när det kom till kollegorna. Inte för att mina nuvarande kollegor på något sätt är dåliga men för att kollegorna på SEB var helt fantastiska. Men jag trivs väldigt bra med rollen jag har idag. Jag lär mig ständigt nytt och det känns som jag lever i en konstant personlig utveckling. Min chef är otroligt duktig och ja, det är han med sitt tålamod som lär mig allt nytt. Jag har mycket eget ansvar och ges en enorm flexibilitet både arbets- och tidsmässigt. Jag är ensam kvinna på företaget vilket till en början kändes tråkigt men nu har jag börjat få bra kontakt med flera av grabbarna och trivs bra. Jag började med en bra lön och har trots att jag inte ens jobbar här ett år redan fått en löneökning. 

Man kan alltid vilja ha mer och det strävar säkert jag innerst inne också efter. Än mer ansvar. Kanske fler affärsresor. Kanske få personalansvar igen. Högre lön. Bättre förmåner. Större företag. You name it. Men idag, när jag går hem från min lilla arbetsplats mitt i city känner jag mig riktigt glad över det jobb jag har och året jag haft där och det är det viktigaste. 

xoxo

4 comments:

  1. Vad kul att läsa! att trivas med sitt jobb är bland det viktigaste som finns med tanke på hur mycket tid man spenderar där... Din chef hittar säkert nya arbetsuppgifter till dig när det behövs mer utmaningar, det låter ju som om det är viktigt för dem att ha kvar dig :)

    ReplyDelete
  2. Wow, vilken grej! Att faktiskt bli headhuntad! Du är grym! :)

    ReplyDelete
  3. Ett gott slut på 2015 och ett gott nytt 2016 önskar jag er!
    KRAM

    ReplyDelete
  4. Kul att läsa. I mina ögon är du en karriärskvinna trots att du inte vill säga det. KramC

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...