30/08/2016

Det här med att köra bil själv...



Jag har övningskört privat i över 1,5 år vilket betyder att jag har kört otroligt mycket bil på alla möjliga olika typer av vägar och väglag. Men jag har alltid haft C bredvid mig. Ofta har han suttit där på helspänn och haft full kontroll på både vägarna och min körning men andra gånger har han kikat mobilen eller kanske till och med tagit en kort tupplur. Men, jag har ändå känt att jag har haft ett moraliskt stöd bredvid mig som kunde rycka in om något hände.

Nu har jag körkort och plötsligt ska jag kunna köra bil helt själv, utan varken stöd eller sällskap i bilen. Samma dag som jag tog körkortet tog jag en extremt kort tur i kvarteren själv, det kändes superkonstigt. I söndags beslöt jag mig istället för att åka hela vägen till min barndomskompis på Färingsö själv, via den ö-kända Brommaplansrondellen, vidare förbi Drottningholm och till slut avsluta turen med en relativt farlig vänstersväng på högtrafikerad landsväg. Jag satte på musik på hög volym och körde iväg och kom på mig rätt fort att det kanske inte var så konstigt att köra själv trots allt. Vägarna ut till min kompis Erika kan jag så det var inga problem alls, och jag kände mig ganska nöjd när jag senare på kvällen kom hem igen. Dock vet jag att jag inte är van att behöva orientera mig själv i trafiken och ser inte fram emot dagen då jag åker vilse någonstans utanför stan. Essingeleden är ytterligare en plats jag kommer undvika köra själv ett tag framöver.

Men vilken frihet det är att ha körkort! Att bara veta att jag kan ta bilen när jag vill för att åka vart jag vill. Kan inte förstå att jag inte tagit körkort tidigare :)

xoxo

6 comments:

  1. Det där är minnen för livet. De flesta minns sina uppkörningar och de första turerna de sedan körde bil själva. Häftig upplevelse ett tag men man vänjer sig skrämmande fort. KramC

    ReplyDelete
  2. Skaffa en GPS! Eller en hållare till mobilen (och ha den som gps) :) I början när jag hade körkort minns jag att jag också var nervös över att köra där jag inte hittade, men man vänjer sig vid det med! Man blir ju till slut totaltrygg m bilen och tänker inte så mkt på den utan trixar sig fram ändå. Men det är förstås att leta upp rätt väg och byta riktning på säg en cykel :)

    Gick ju jättebra att köra till oss! Du välte ju inte ens soptunnan på vägen ut ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *det är förstås ENKLARE att leta upp rätt väg...

      Delete
    2. Vi har inbyggd GPS i bilen så jag brukar kunna hitta rätt bra med hjälp av den :) Det löser sig säkert till slut men än så länge ger jag mig inte ut på t ex Essingeleden själv... :P

      Delete
  3. Försök att inte göra någon stor sak av det utan kör bara, blir enklast så. Jag var länge rädd för att köra bil själv och det verkar rätt så utpräglat att man blir rädd om man inte bara ser till att köra mycket och ofta.

    ReplyDelete
  4. Ja visst kan det kännas konstigt men det är ju sååå skönt med körkort! Och om du åker vilse är det ju bara att använda kartor i mobilen :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...