17/03/2016

Föreläsning om stress och välmående






Jag är en (tyvärr) en ganska lättstressad person. Jag stressar inte över att ha mycket att göra för stunden utan mer över framtida situationer och problem. Tänk om vi missar flyger. Tänk om jag glömmer något. Tänk om ditten eller datten händer. Ja ni förstår. Det är någon typ av oro som bidrar till min stress, som kommer över mig då och då.

Igår eftermiddag var jag inbjuden på en föreläsning om stress och välmående och i sista sekund bestämde jag mig för att medverka. 

Föreläsaren, minns inte hans namn tyvärr, var bra, lugn och pedagogisk. Han började föreläsningen genom att visa på att världen utveckling från industrisamhälle till kommunikationssamhälle har ökat stressen hos majoriteten av alla människor i västvärlden. Egentligen gör vi mindre saker och framför allt använder vi våra kroppar mindre men ändå stressar vi mer. Man borde vända på det, fylla våra dagar mer men stressa mindre. Hur man nu gör det? 

Vidare pratade föreläsaren mycket om vikten av sömn. God sömn. Som de flesta redan vet är det viktigt att få sina 8 timmars sömn par natt, men kvaliteten av sömnen tänker få på. Går man och lägger sig med huvudet fullt av problem inför kommande dag kommer man aldrig sova lika gott som om man går och lägger sig och bara dagdrömmer om helt oviktiga ting. Vikten av ordentlig nedvarvning innan man går och lägger sig kan vara något att ha i tankarna om kvällarna. 

Min känsla av att situationer jag inte har kontroll över stressar mig blev bekräftad. Det är tydligen grunden av stress hos de flesta trots att många inte vet om det. Så länge man känner att man har resurser/kapacitet av att lösa problem och utföra ett arbete så kan människan klara hur hög belastning som helst, men så fort känslan av otillräcklighet infinner sig blir man stressad. Det är därför chefer ofta är mindre stressade än de anställda på lägre positioner. Även självförtroendet spelar sin roll.

Det var en väldigt intressant föreläsning som förklarade mycket jag tidigare tänkt på. Vi fick några tips på hur man ska klara av en stressfull situation och på mindfullness-övningar man kan ta till när man känner att man håller på att koka över. Men, jag skulle gärna vilja haft mer av det. Mer lösningar på problemet. Men då hänvisades vi istället till han och hans kollegors böcker...

Men jag var nöjd efter föreläsningen och eftersom jag inte hade några tider att passa tog jag mig tid för en långpromenad från söder och genom stan innan jag tog tunnelbanan hem. Bilderna är tagna från söders höjder och man kan ju inte annat än bli glad när man ser en sån otroligt vacker stad som Stockholm är.

xoxo

8 comments:

  1. Hej. Jag tror sådana föreläsningar är jättebra att gå på. Stress är något vi alla är påverkade av, mer eller mindre, och kunskap är viktig. Kul att du kom iväg. Kram

    ReplyDelete
  2. Så intressant. Jag är ofta orolig för att min sambo ska råka ut för något hemskt. För att någon i min närhet ska bli allvarligt sjuk. Och framför allt tror jag ständigt att jag själv alltid är allvarligt sjuk. Och det här skapar en viss stress i mitt liv. Så jag skulle behöva gå på sånna föreläsningar tror jag.

    ReplyDelete
  3. Låter ut som en riktigt bra föreläsning! Jag har också lätt för att stressa upp mig.

    ReplyDelete
  4. Intressant! Kan säga att jag var mer stressad förr.. Efter att jag ick barn så kom jag till en punkt där det var ohållbart att fortsätta som förut å ha kvar ork å energi att fokusera på barnen. Så jag släppte på massa saker som jag alltid har varit så noga med och som jag i efterhand inser var onödiga, och har en helt annan approach till livet nu. Lägger bara tid på sånt som ger mig energi och säger nej till sånt/såna som tar energi. befriande! Hoppas du hittar din balans. Kram

    ReplyDelete
  5. ha en underbar helg!! <3

    ReplyDelete
  6. Så intressant och bra inlägg

    ReplyDelete
  7. Jättebra skrivet. Sprid information om ämnet så fler kan må bättre.
    https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Halsa/Stress/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...