18/03/2016

Och bergen svarade - Khaled Hosseini


Ni har väl alla läst böckerna Tusen strålande solar och Flyga Drake av Khaled Hosseini? Om inte tycker jag ni ska göra det på en gång. De är två av mina absoluta favoritböcker!

I förra veckan läste jag klart Khaled Hosseini's tredje bok 'Och bergen svarade'. Tyvärr tycker jag väl inte den höll samma klass som hans första två böcker men det är fortfarande en väldigt fin och skickligt skriven bok.

Jag började läsa boken på Italienska men 100 sidor in i boken insåg jag att det blev lite för svårt så jag övergick till att läsa den på Svenska. Det är en lite komplicerad bok. Antal hjärtslitande människoöden i boken är många vilket gör att det är många att hålla reda på. Och alla länkas samman med en röd tråd. Boken utspelar sig i många delar av världen men staden Shad Bagh i Pakistan är ständigt återkommande.

Khaled Hosseinis skrivkonst är vacker och imponerande och han lyckas få de helt olika berättelserna att smälta samman på ett helt fantastiskt sätt. Ju mer jag tänker på boken ju mer tycker jag om den, men jag tror att problemet var att jag helt enkelt hade för höga förväntningar på den. Jag skulle i alla fall helt klart rekommendera den här boken.

***

Fredag mina vänner. Och solen strålar! Jag älskar det här vädret, blir så glad av det.

Igår på lunchen tog jag en långpromenad från kontoret ända bort till Sjöhistoriska museet och tillbaka. Jag gick rätt raskt och det blev så varmt att jag fick ta av mig jackan. Det var hur härligt som helst. Stockholm var så vackert. Och det var så många glada hurtiga människor ute på promenad eller joggingtur.

Igår kväll var jag och C på middag hos hans föräldrar. Det bjöds på Filippinsk mat då de är nyligen hemkomna från en resa till Filippinerna. Det var ganska gott och framför allt väldigt intressant och kul att testa något helt nytt. Vi fick även se bilder från resan och jag blev otroligt sugen på att åka iväg till värmen jag med. Semesterdagar har jag så det räcker så jag måste bara komma på vart jag vill åka och när.

Men idag är det fredag som sagt och jag ser fram emot helgen .Vi får gäster som ska sova över och jag ser fram emot mysiga måltider, massa snack och kanske lite sällskapsspel.

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!

xoxo

6 comments:

  1. Härligt med en långpromenad. Det är ju så härligt med vårvädret :)

    ReplyDelete
  2. Jag älskade alla hans böcker men flyga drake är favoriten!! KramC

    ReplyDelete
  3. Jag har aldrig hört talas om dessa böcker tidigare men jag ligger efter när det gäller böcker :-D Kram

    ReplyDelete
  4. Vet du om bäcken finns som ljudbok? Jag har problem att läsa böcker.

    ReplyDelete
  5. Kul med bok tips :) har inte läst dem!

    ReplyDelete
  6. Ha en fin söndag!! Kram! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...