10/03/2016

Eritrianska restaurangen Jebena




Igår skulle jag och C tagit med ett Italienskt par jag lärt känna genom jobbet på en typisk Svensk restaurang. Dalanisse var min plan. Jag skulle få prata lite Italienska och jag såg fram emot en enkel och lugn kväll.

I sista sekund ändrades planerna och istället för en parmiddag blev det en middag med 10 personer på en afrikansk restaurang på Kungsholmen. Det var Jag, C, det Italienska paret och sex av mina kollegor och vi gick till den Eritrianska restaurangen Jebena som ligger vid Rådhusets tunnelbana. Som tur var hade vi med oss en expert på maten annars hade jag känt mig vilsen. Fast det gjorde jag lite ändå. Jag tog en mix-tallrik för att testa lite av varje och fick in tallriken ni ser ovan. Utan bestick. De andra började glatt slänga i sig maten med händerna och jag förstod att några bestick skulle vi inte få. Jag plockade upp några salladsblad med fingrarna och stoppade in dem i munnen. En potatis kunde jag också äta upp. Men mer än så var jag inte riktigt sugen på att häva in med händerna så till slut fick jag tag på en sked och slevade i mig maten. SÅ tråkig är jag ibland, man att äta sås med händerna är inte riktigt min grej. Maten var i alla fall väldigt god och det var en kul erfarenhet att prova på en riktig Eritreansk restaurang! Kul att hänga lite med kollegorna på fritiden också, det händer inte så ofta då eventen som styrs upp ofta handlar om fotboll och öl och jag då föredrar att lägga mina kvällar på annat. 

***

Idag på morgonen var jag uppe med tuppen och före jobbet hann jag med en körlektion på bilskolan. Jag har kommit till stadstrafik nu. Söder i rusning. Inga större problem tycker jag men läraren har mycket att invända... Nästa vecka blir det landsväg. 

xoxo

8 comments:

  1. Oj vilken tallrik. Jag skulle inte heller vilja äta det utan bestick

    ReplyDelete
  2. Vad spännande med något nytt men det ser jätte svårt ut att äta det där utan bestick! Tur att du fick tag på en sked tillslut :-D Kram

    ReplyDelete
  3. Kul! Där har jag också varit med Thomas för evigheters evigheter sen! Han är alltså kvar på P? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja från gänget igår är både Thomas och Foffe kvar på P sen din tid :) På kontoret är nog ett 10-tal kvar, helt otroligt...

      Delete
    2. Hälsa dem från mig! Följer gärna med ut och käkar med er vid tillfälle :D

      Delete
    3. Det kan vi absolut försöka styra upp någon gång. Vore väldigt skoj :)

      Delete
  4. Låter som en jättekul grej, vilket bra tips. Men konstigt att man inte får bestick det skulle inte jag heller tycka om=)

    ReplyDelete
  5. Verkar vara svårt att äta det där utan bestick. :O Jag skulle också ha bett om bestick.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...