24/08/2016

Teoriprovet 2016



I morse skrev jag teoriprovet för körkort B hos Trafikverket Förarprov centralen. Jag var helt galet nervös när jag kom dit men som tur var hade jag gott om tid på mig för fotografering, registrering och djupa andetag inför själva provet. Trafikverket var istället försenade och provet påbörjades nästan 15 min efter planerad tid. 

Man har 50 minuter på sig att besvara 70 frågor. 65 av dessa frågor ingår i testet (5 är sk testfrågor) och man måste ha minst 52 rätt för att klara provet. Man sitter framför en dator och har tillgång till en miniräknare. 

Jag hade pluggat en hel del inför provet. Började för 1,5 år sedan, när jag började övningsköra, att läsa teoriboken och kompletterade för några månader sedan med Bonnier trafikskola online. Nu senaste veckorna har jag pluggat teorifrågor på min fd körskolas elevportal och använt mig av gratisvarianterna av teoriprovet på Körkort online och Trafiktestet.se. Jag har även haft en app ikörkort som jag haft med mig på tunnelbanan då och då. 

Ni som nu ska plugga inför teoriprovet kommer nu undra om alla dessa plugg-hjälpmedel verkligen är nödvändiga? Med facit i hand skulle jag klarat mig med boken och frågorna på körskolans hemsida. Har man inte tillgång till en körskolas egna teoriövningar så kan man köpa sådana på bägge ovan nämna sidor vilka bägge var jättebra. Appen tyckte jag också var bra! Jag skulle inte rekommendera Bonniers trafikskola. Visst var Bonnier ett kul sätt att läsa teorin men deras prov tyckte jag var rätt så värdelösa då man inte får veta varken vilken fråga man fått fel på eller det rätta svaret. Jag skulle rekommendera att hellre lägga pengarna på en sida där man direkt får förklarat för sig vad som är fel, varför och vad som skulle varit det rätta svaret. 

Hur som helst klarade jag teoriprovet på första försöket med 61 poäng av 65 möjliga. Ett felsvar var ett slavfel (mycket irriterande) medan de andra 3 var frågor jag var osäker på. Men jag är självklart väldigt nöjd!

Nu ligger fokus på uppkörningen. Jag tror mig vara mer teoretiskt än praktiskt lagt och framför allt är jag mer stresstålig när jag får sitta själv vid en dator än när jag ska bli iakttagen av en läskig inspektör. Jag har övningskört i nästan 2 år och vet mig klara av en bil och de flesta trafiksituationer men jag kör inte perfekt. Jag ogillar filbyte i dubbelfiliga rondeller och har svårt för fickparkering. Dessutom blir jag otroligt stressad när min körlärare sitter bredvid mig så jag kan bara ana min nervositet när en inspektör ska sitta där. Men men, jag kan inte göra så mycket mer än mitt bästa...

 Under tiden jag har kvar inför provet ska jag försöka parkera och backa så mycket som möjligt med bilen hemma, åka bort och köra runt området där trafikverket ligger (Jakobsberg) och läsa vidare samt leta bra tips inför uppkörningen på den fantastiska Uppkörningsbloggen.

Wish me luck!

xoxo

6 comments:

  1. Hej och stort grattis till det avklarade teoriprovet, verkligen starkt jobbat. Du är verkligen motiverad när du gör något och det imponerar mig. Kram

    ReplyDelete
  2. Vad roligt att du klarade provet och grattis! Kram

    ReplyDelete
  3. Inte säkert du behöver fickparkera men OM så kom ihåg att du får börja om hur många ggr som helst. Du blir inte kuggad för att du behöver tio försök. Ta det bara lugnt. Samma sak i en rondell. Ta ett extra varv om du blir osäker! Inget trafikfarligt med det. När jag körde upp (för 100 år sedan) fick jag uppgiften "kör till t-centralen och tillbaka". Hu. Och sen fick jag köra ute på Lovön. Då trodde jag att jag låg i bussfil så jag bytte fil. Insåg att så inte var fallet och bytte tillbaka. Det var också helt ok! På Lovön fick jag även göra bromsprov. Dvs köra en viss hastighet och stampa på bromsen. Då måste man våga att tvärnita fick jag veta efteråt, inget mesbromsande. Körde även nästan för långsamt på en sträcka. Det hade kunnat kugga mig. Så våga håll farten! Kram och lycka till:)

    ReplyDelete
  4. Lycka till!! Det kommer gå bra :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...