05/09/2016

Att leva ett gott liv



Ni som följer den här bloggen måste tro att jag är ett riktigt matvrak då jag alltid lägger upp bilder på massor gott jag äter. Det stämmer att jag tycker om att äta gott, framför allt god mat. Jag är inte lika mycket för sötsaker eller efterrätter och både bullar, tårtor eller kakor faller mig sällan in i smaken. Jag äter nog relativt mycket för min storlek men jag är inget matvrak, jag lovar! Men jag älskar att laga gott, äta ute och att testa nytt. Variation är för mig ett måste! Plus att jag är en social person och ofta blir det så att sociala events planeras kring just matintag såsom middag, lunch eller fika. Vidare är det de speciella stunderna i vardagen, oftast de sociala, som jag minns som de bästa stunderna när jag ser tillbaka tiden som har varit. 

Veckan som precis tog slut har som många andra av mina veckor bjudit på lite av varje. Ganska mycket jobb då vi jobbat inför bokslut. Lite mindre träning än vanligt men fick ändå in body pump, lite (med stark betoning på lite) löpträning och en klass av något de kallade yogalates. Ett par myskvällar hemma med god middag och tv-serie med C och sedan 3 sociala kvällar med vänner. En kväll var jag hemma själv och ämnade hela kvällen åt plommonmarmeladskok. Jag kände mig väldigt huslig! Dock har redan hunnit ge bort samtliga burkar jag tillagade så jag hoppas på ett nytt storkok av plommonmarmelad nu i veckan. Plommonträdet på tomten ger oss en ovanligt stor skörd så det är bara att kämpa på, ge bort en del och tillaga den andra delen. 

I onsdags mötte jag spontant upp Lisa för en fika efter jobbet. Vi hade inte hörts och setts på ett tag och det bestämdes att vi skulle ses exakt 10 minuter innan vi faktiskt sågs på Drottninggatan. Inte ofta man kan vara SÅ spontan här i Stockholm. Vi fikade en varsin Blåbärspajs-frappocino på Espresso house vilka var fantastiskt goda. Någon typ av blåbärsmilk-shake med smulpajskrisp i…. Dock var den väldigt mättande och det blev inte så mycket mer middag för mig den kvällen. För att smälta den flytande huvudrätten (efterrätten?) tog vi sedan en långpromenad. 

I fredags istället hade vi våra vänner Johanna och Samuel och deras lilla Olivia på middag hemma. Min favorittyp av kväll. Vi åt och pratade. Myste och nattade barn. Drack te och pratade lite mer tills det blev sent och dags att säga god natt. Vi har många underbara kompis-par i vår bekantskap men J och S är nog de som vi klaffar allra bäst med, alla fyra liksom. Eller alla fem, om man ska räkna med min sockersöta gud-dotter också. :)

I lördags var det dags för kräftskiva. Min första kräftskiva sedan jag flyttade hem till Sverige! Det vill säga, första gången jag åt kräftor på minst tre-fyra eller kanske 5 år. Vi kombinerade kräftskivan med ostbrickekväll och godare än så kan det ju inte bli. Först förmingel med massa goda ostar och crosstinis och sen gav vi oss på de färska kräftorna. Så sagolikt gott. 

Ja som sagt, en vecka fylld av aktiviteter och goda matbitar.

xoxo

3 comments:

  1. Äta i sällskap är fantastiskt trevligt så det är säkert därför man gärna planerar sina dejter efter maten

    ReplyDelete
  2. Hej. Jag gör likadant, jag bokat alla mina kompisdeter efter mattiderna så man kan sitta ner och bara äta gott ihop. Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...