20/09/2016

Äppelfabriken











För andra året i rad besökte vi i söndags Äppelfabriken på Färingsö. Äppelfabriken är ett musteri, café och mathantverk som ligger bortom Svartsjölandet på Färingsö, dvs en bit ut. Svartsjölandet är delen på Färingsö där jag lärde mig rida, där min ponny stod och dit jag och min bästis i tonåren åkte flera dagar i veckan stora delar av min uppväxt. Underbara minnen. 

Men som sagt, idag åkte vi ut dit för att musta våra äpplen. Vi hade med oss lite över 60 kg äpplen vilket idag gav oss 35 liter äppelmust (7 st boxar) för den ljuva summan av 735 kr. Ganska mycket pengar kan man tycka, men jag gillar hela grejen med att få ta med mig mina alldeles egna äpplen dit för att först väga in dem, sedan checka in dem och till slut checka ut 5 liters bag-in-boxar med ren äppelmust, av äpplena vi odlat fram. För den som inte vet kan jag berätta att skillnaden mellan äppelmust och äppeljuice är att musten aldrig innehåller något tillsatt socker utan är i stort sätt bara saften från pressade pastöriserade äpplen. Pastöriseringen innebär att saften hettas upp till närmare 80 grader för att göra hållbarheten längre, vilket innebär att juicen är ordentligt varm när man får lådorna. Det kanske inte låter så smaskigt men jag kan garantera att det är fantastiskt gott att komma hem och dricka den varma äppeljuicen!

Efter att mustningen var klar stannade vi kvar och lunchade på Äppelfabrikens mysiga fik. September bjöd på ytterligare en varm dag och vi satt i deras trädgård och åt. De har verkligen lyckats få till ett riktigt fint och mysigt ställe. 

Så, nu har vi 35 liter must att njuta av i ett år till. Lyxigt värre!

xoxo

4 comments:

  1. Älskar äppelfabriken! Var och lunchade där i somras. Även Rosenhills Trädgård på Ekerösidan är otroligt mysigt.

    ReplyDelete
  2. Låter underbart, härliga bilder! Vi lämnade också in ca 200 kg äpplen, man kan ju inte baka flera hundra äppelkakor.

    ReplyDelete
  3. Underbart!! Hur länge håller musten? Kram

    ReplyDelete
  4. Underbart!! Hur länge håller musten? Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...