17/09/2016

Då var äppelsäsongen igång för i år






Att ha villa med trädgård kräver sin tid må jag lova. Allt ätbart ska sköras och helst göras något med. Knappt hade rabarber- och svarta vinbärssäsongen hunnit förbi innan plommonsäsongen satte fart. Rabarberna var ganska enkla. De skördades relativt fort, skars i bitar och antingen förs jag in dem eller så gjorde jag pajer av dem. Svarta vinbären frös jag hela bunten. Plommonen är svårare, det var många fler i år än förra året och de är av ett ganska oflexibelt släkte. När de väl är klara så är de klara, och om man inte plockar dem inom loppet av några dagar så faller de ner på marken och möglar snabbare än man hinner blinka. En del gavs bort och jag lyckades även göra ett tiotal burkar plommonmarmelad med pappas hjälp.

Och nu till trädgårdens största utmaning, äpplena. Vi har två äppelträd. Ett mellanlitet och ett ganska stort. Det ganska stora äppelträdet är ympat och ger 4 eller 5 olika sorters äpplen, på samma träd. Ganska imponerande tycker jag. Bägge äppelträden ger väldigt mycket frukt, aningens mindre i år än förra året men fortfarande väldigt mycket vilket kräver mycket jobb.

I onsdags plockade jag två plastkassar fallfrukt som jag gav bort till ridskolan. Kändes som en god gärning istället för att slänga dem. Igår, fredag plockade jag och mamma fyra stora papperskassar med äpplen och idag blev det en och en halv pappkasse till. Plus ytterligare en stor platspåse med icke perfekta äpplen som även de ska skänkas till ridskolan. Pappkassarna ska i morgon bli äppelmust.

Några kg finns fortfarande kvar på träden då de ska få mogna lite till och sen göras äppelmos av. Ja som sagt, det är mycket jobb trots att vi har en ganska liten trädgård. Och det är kul så länge man känner att man hinner med, vilket tyvärr inte alltid är fallet för mig och C, men jag tycker vi har varit ganska duktiga ändå. 

Bilderna är från min och mammas äppelfredag. Vi plockade äpplen tills det började skymma och firade sedan med hämtsushi. En rätt bra fredagskväll trots allt :)

xoxo

5 comments:

  1. Jag förstår att det är mycket jobb men det låter ändå mysigt när du beskriver det så. Vem vill inte kunna gå ut i trädgården för innehållet i kvällens efterrättspaj liksom...

    ReplyDelete
  2. Att ha en trädgård kräver mycket jobb men det kan även vara terapi för själen :-D Kram

    ReplyDelete
  3. Hej. Vad mysigt med så mycket äpplen och annan frukt. Vi har ett äppelträd och det barnen inte äter upp gör vi mos på. Vi köper sedan must på Lidingö musteri. Kram

    ReplyDelete
  4. Bello avere un giardino con mele

    ReplyDelete
  5. Känner igen det där! Både kul och arbetsamt med alla fruktträd/buskar. Sån bra idé att göra must, det får vi prova nästa år!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...