14/09/2016

Sommarläsningen 2016



1. Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman
Underbara Backman! Jag bara älskar hans sätt att skriva. Hans beskrivningar och ordlekar gör mig helt enkelt glad. Tyvärr var inte Min mormor hälsar och säger förlåt alls lika bra som hans tidigare två böcker jag läst men den var fortfarande en otroligt underhållande och läsvärd bok. En perfekt sommarbläddrare. 

2. Kvinnan på tåget – Paula Hawkins
Den här boken har verkligen varit en riktig snackis nu i våras. Den har jämförts med succéthrillern Gone girl och har toppat listorna i flertal länder. Och precis som Gone girl är den listig och välskriven, men precis som Gone girl föll den mig inte riktigt in i hjärtat. Jag tycker de saknar den där riktiga spänningen. Jag uppskattar författarskapet mer än själva innebörden, om ni förstår vad jag menar. Dock så snudd på sträckläste boken då jag trots allt blev väldigt nyfiken på upplösningen och det ger ju ändå boken ett ganska gott betyg trots allt. 

3.  Sthlm Queens Disa – Denise Rudberg
När jag var yngre, ja kanske 10-15 år sedan, älskade jag Denise Rudberg’s chick lits. Böckerna Vänninan, Stolek 37 och Jenny S var bara några av de böckerna jag myste mig igenom i rekordhastighet. Jag kände nog igen mig i både personligheterna och miljöerna hon beskrev vilket satte ett mervärde på böckerna. När Denise nu inför sommaren släppte första boken i hennes nya serie Sthlm queens nappaede jag direkt och sparade ner den som ljudbok. Men när boken var slut var jag klart besviken. Visst känner jag igen mig i miljöerna men jag har nog vuxit ur karaktärerna. Och språket var lite för enkelt att det blev tråkigt. Jag vill inte dissa den här boken helt då jag tror att yngre åldersgrupper kan uppskatta den men den var helt enkelt inget för mig.

4. I maktens skugga – Viveca Sten
Jag är ett med Viveca Sten’s böcker. Det här är hennes 7e i deckarserien om Sandhamn och jag har läst samtliga. Jag tycker om karaktärerna, händelserna och så klart skärgårdsmiljöerna. I maktens skugga var inget undantag utan var både spännande och bra. En riktigt härlig sommardeckare. 

5. Arvet efter dig – Jojo Moyes
Det här var boken jag egentligen inte ville läsa. Det är uppföljaren på den fantastiska boken Livet efter dig vilket är en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Min känsla var att inget kunde nå upp i samma nivåer som den, och jag hade rätt. Dock var jag för nyfiken på uppföljaren för att hålla mig borta så nu är den utläst, och den var fin. Absolut en bra bok med fint språk och en trevlig berättelse. En väldigt trevlig läsning helt enkelt. Så länge jag inte jämför den med sin föregångare så tycker jag om boken, men tyvärr är den inte i närheten så bra som Livet efter dig, men, helt klart läsvärd.

6. Den andra kvinnan – Therese Bohman
Den här boken är speciell och författarskapet briljant. Språket är enkelt men ändå listigt, sarkastiskt och roligt. Åsikter om klassamhället, kvinnoroller och förbjuden kärlek lyfts fram på ett intressant sätt och det är nog det som fick mig att vilja läsa vidare. Men, trots att själva skrivandet var fascinerande tyckte jag storyn var lite tråkig. Och ganska konstig. Boken tog vändningar jag varken förväntade mig eller tyckte om. Men det är en bok jag starkt rekommenderar till mina mest litterärt intresserade vänner! 

Det var de böckerna jag hann med den här sommaren och jag gillar variationen i listan. Några av dem lyssnade jag på som ljudböcker medan ett par lästes som riktiga böcker. Skillnaden på bok och ljudbok kan jag ta en annan gång men skillnaden är rätt stor. 

Nu är det höst och jag ser fram mysiga kvällar med en bok framför öppna spisen. Har ni några riktigt bra böcker ni läst/lyssnat på så tar jag väldigt gärna emot tips! 

xoxo

6 comments:

  1. Kul att du skriver lite bokrecensioner. Jag kan rekommendera "Öppnas i händelse av min död" och "Sophies Historia"

    ReplyDelete
  2. Så kul med bokrecensioner! Jag önska jag hade tid att läsa mer, älskar det. Kram

    ReplyDelete
  3. Hej. Roligt med bokrecensioner! Jag tyckte väldigt mycket om Kvinnan på tåget och håller med om att Viveca Sten-böckerna är bra. Blir nyfiken på Den andra kvinnan... Kan rekommendera böckerna av Silvia Avallones och Malin Persson Giolitos, tror du skulle gilla bägge författarna. Kram

    ReplyDelete
  4. Emmy Abrahamsson - Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske

    ReplyDelete
  5. Curtis Sittenfeld, Katherine Webb & Kate Morton

    ReplyDelete
  6. Vad roligt att få läsa dina bokrecensioner och du har hunnit läsa en hel del bra böcker :-D Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...