05/11/2015

Mitt livs första matcha latte


Igår efter jobbet träffade jag upp Kristofer, en vän från London, efter jobbet. Vi hade redan i förra veckan online letat efter fik i Stockholm som serverar matcha latte och utav det lilla urvalet vi fick fram valde vi att gå till Blueberry då det låg bäst till. 

Det var mitt livs första matcha latte medan Kristofer dricker dem regelbundet nere i London där utbudet är väldigt mycket större. Det smakade speciellt och jag letade efter någon smak att likna med det men till slut kom vi fram till att det helt enkelt var en helt ny smak. 

Matcha latte är en dryckesvariant på det extremt hälsosamma Japanska teet Matcha vart traditionella tillagningssätt är rätt komplicerat. Ni kan läsa mer om det här.

Jag är väldigt nyfiken på riktiga matcha-teet och tänkte försöka köpa hem ett riktigt matcha-te-pulver men tills dess får jag nöjda med med Pukka's matcha-te-påsar. 

Nedan finns en bild på hur Matcha latte säljs i andra länder. Som en cappuccino med skummad mjölk och latte art fast med matchapulver istället för kaffe. Ser fram emot dagen då de Svenska caféerna anammar trenden. 


xoxo

6 comments:

  1. Hej. Nej jag har så klart läst om Matchate i olika hälsotidningar och bloggar men jag har aldrig sett något ställe som säljer det. Men Blueberry var ett bra tips då, tack. Kram

    ReplyDelete
  2. Hade aldrig hört om detta innan. Fast kanske inte så konstigt då jag varken dricker kaffe eller te i vanliga fall. :3

    ReplyDelete
  3. Vad spännande och det där måste jag bara testa! :-D Kram

    ReplyDelete
  4. Men va härligt och va gott det såg ut!

    ReplyDelete
  5. Spännande! Måste testas!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...