18/11/2015

En fantastisk föreläsning med Sanna Bråding


Igår var jag, Lisa och Lia på en föreläsning med Sanna Bråding på Oscarsteatern. Ni som bott i Sverige känner säkert igen henne från både filmer, P3 radio och presentatör av idol och grammisgalan. Själv bodde jag utomlands de åren och minns henne enbart från tv-serien Tre kronor som jag följde som barn. 

Jag hade inga stora förväntningar inför föreläsningen utan tänkte nog att det bara var en (fd?) skådis sätt att tjäna lite enkla pengar. Men som så många gånger förr hade jag fel. Sanna Bråding visade sig vara en otroligt duktig föreläsare och att hon är en duktig skådespelare fanns det inga tvivel på. 

Sanna pratade kort och gott om sitt liv. Från att ha varit en duktig skolflicka, genom år av karriär och kändisskap till att ha hamnat längst ner på botten och åkt in i fängelse för drogmissbruk. Trots att jag inte har varit med om en bråkdel av det hon har fått gå igenom i våra nästan lika långa liv kände jag igen mig i så mycket hon pratade om. Om kontrollbehov. Om prestationsångest. Om det ständiga sökandet efter att bli bättre och bäst på... allt.

Vart skillnaden går från att vara en duktig skådespelare eller en duktig föreläsare vet jag inte men något som är säkert är att Sanna bemästrar bägge talangerna. Hennes gripande och känslosamma berättelse fick våra ögon att fyllas med tårar samtidigt som hon om och om igen fick oss alla att brista ut i skratt. På slutet stod publiken upp och klappade händerna med sån kraft att man skulle kunnat tro att det var en hållbar fredslösning Sanna kommit med, men det var det inte. Hon hade bara genom att ha berättat sin egen historia fått oss att tro lite mer på vår egen. Hur man ska tro på sig själv, finna balans i livet och våga falla för att sedan än starkare resa sig upp igen.

Det är upp till oss att göra det bästa av det vi fötts med och lära oss hantera oss själva. Inte fly ifrån oss själva eller kämpa för att bli någon annan.

Livet handlar om att hitta balans. Det är som yin och yang. Mörkret och ljuset. Vi behöver båda två. Och vi behöver inse hur vi som människor är en helhet av sinne, kropp och själ. Alla delar behövs tas omhand och ses för att kunna uppnå balans,. 

Livet handlar inte om hur vi faller, utan hur vi reser oss igen. Så tänk er för innan du dömer folk omkring dig. Förebilder är de som vågar möta sig själva snarare än sådana som bara går omkring med en lycklig fasad. 

Det är bara lite av det vi fick höra på Sanna Brådings fantastiska föreläsning igår. Vet inte hur mycket Sanna föreläser men om ni får chansen skulle jag absolut rekommendera er att gå på en av hennes föreläsningar.

xoxo

5 comments:

  1. Vad roligt att föreläsningen var toppen! Kram

    ReplyDelete
  2. Kul att bli positivt överraskad. Jag minns henne från idol och hon verkade cool:-D

    ReplyDelete
  3. Måste ha varit superbra!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...