04/11/2015

Att få perspektiv på livet


Det har verkligen hänt mycket den senaste tiden, från sensommaren till nu. Mycket tråkigt tyvärr men hösten har även fört med sig en del gott. 

En av fördelarna med sorg är att den för människor närmare varandra. Det är inte första gången jag blir förundrad hur underbara människor jag är omgiven av när jag som mest behöver dem. Hur många som vill mig väl. Som gärna hör av sig en gång för mycket istället för en gång för lite. Som verkligen ställer upp. Jag och mina vänner har pratat mycket om äkta vänskap den senaste tiden. Vilka de där vänner är som verkligen finns där i vått och torrt. Livet är för kort för att ödsla tid på egoistiska och energi-stjälande människor. Istället ska man verkligen lägga sin tid och sin kärlek på de som förtjänar det och som ger samma sak tillbaka.

En annan fördel med sorg är att man får perspektiv på livet. Man inser att vissa saker i livet är inte värda att ödsla tanke, oro eller irritation över. Vi i Sverige är så otroligt bortskämda att ett försenat tåg, en slö dator, en gnällande kollega eller ett par obekväma skor kan förstöra en hel dag. Eller så förstörs dagen av en oro för framtiden om hur saker och ting eventuellt kommer att bli när vi i själva verket inte vet vad som kommer att ske. Det man måste inse är att så länge vi är friska måste vi försöka vara nöjda och lyckliga och ta vara på vår tid. 

---

Bilderna är tagna från en underbar höstpromenad på Drottningholm för några dagar sedan. Stockholm är verkligen fanatiskt vackert och jag är så glad som bor här igen. 

Idag mår jag lite bättre och är nu på väg till jobbet för sista bokslutsarbetet. Ikväll ska jag träffa en kär vän som jag på grund av långa avstånd träffar allt för sällan. 

Ha en fin dag allesammans.

xoxo

6 comments:

  1. Så bra skrivet och tänk om alla kunde tänka likadant! Kram

    ReplyDelete
  2. Väldigt vackert skrivet. är verkligen en fördel med sorg att man kommer närmare varandra...

    ReplyDelete
  3. Kloka ord! Det sägs att allt ont även bär med sig något gott trots att det kan vara svårt att se. Du skriver fint och bilderna var fina med. KramC

    ReplyDelete
  4. Fin text och fina bilder.

    ReplyDelete
  5. Bra skrivet! Även om sorg inte är roligt att gå igenom så behövs det också tyvärr. Man lär sig väldigt mycket.

    ReplyDelete
  6. Hej. Jättebra skrivet! Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...