29/10/2015

David Lagercrantz - Det som inte dödar oss


Jag kan erkänna att jag inte hade några höga förhoppningar när boken ”Det som inte dödar oss” av David Lagercrantz kom ut. Jag tyckte även det var moraliskt fel att en annan författare skulle "sno" Stieg Larssons fantastiska Millenium-serie, ta över hans karaktärer och försöka skriva med hans gripande språk. Jag tänkte absolut inte köpa boken och på så sätt stödja det dumma påhittet. Men min mobilapp Storytel tyckte något helt annat. För första gången la de själva till boken på listan bland de väl utvalda böckerna jag sparat och planerar att lyssna på och till slut föll jag för trycket. En dag på tunnelbanan, för lite över en vecka sedan, började jag lyssna på boken och i morse blev jag klar. Det var Stefan Sauk som läste upp boken och jag kan börja med att säga att han är otroligt duktig som ljudboksläsare.

Så vad tycker jag om boken? Jo jag tycker boken en var otroligt spännande och välskriven deckar-roman. Det var så pass länge sedan jag läste Stieg Larssons böcker att den här på något sätt ändå kändes som en uppföljare vilket jag inte hade kunnat tro. Men det var något som saknades. Stieg Larssons sätt att berätta fanns inte där och karaktärerna kändes annorlunda än i de första tre böckerna. Men det är ju inte så konstigt, det är ju en helt annan författare som har skrivit boken vilket måste ha varit ett otroligt svårt jobb. 

Det var en riktigt bra bok, mycket bättre än förväntat, och jag tycker att David Lagercrantz gjort ett bra jobb. Men jag står fast vid min åsikt att jag inte tycker det var rätt att förlaget tog beslutet att ge ut fler böcker i serien. Jag förstår att det är ett enkelt rätt att tjäna pengar men jag tycker det är fel. 

xoxo


5 comments:

  1. Jag har läst den och jag måste säga att jag gillar den å har hört att det ska komma fler!! LOVELY!!

    ReplyDelete
  2. Hej. Jag tänkte som dig och var inte allt för på ideen att de skulle släppa en ny bok i en död författares världsberömda triologi men jag har också läst boken och tycker som er att boken var grym! Har också läst att det ska komma fler och ser fram emot dagen. Kram

    ReplyDelete
  3. Jag älskade Stig Larssons böcker men jag vill faktiskt inte läsa den här förädande uppföljaren :) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så pass alltså? Du missar en bra bok dock... ;)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...