09/10/2015

Att uppskatta hösten


Grannens tjusiga träd - mobilbild tagen från köksfönstret

Hösten är en tid som känns underskattad. Framför allt beror det väl på att när hösten börjar så slutar sommaren, tiden på året som nästan alla älskar. Senaste dagarna har det gått och blivit riktigt kallt hät i Stockholm, framför allt mornar och kvällar har varit stickande kyliga och kollegorna har varje morgon klagat.

Jag tycker också det är tråkigt när dagarna blir kortare, mörkare och framför allt kallare. Jag är en väldigt lättfrusen person som hatar att frysa. Jag får ont i hela kroppen när jag fryser och därför ogillar också jag när kylan tränger sig på om hösten då man inte riktigt är beredd på det. Men som med allt annat i livet ska man fokusera på det som är bra och det finns faktiskt väldigt mycket bra med hösten, bara man ser det på rätt sätt.

Vi börjar med höstpromenaderna. Har man bara rätt kläder kan de vara hur härliga som helst! De där soliga men kalla dagarna när löven är vackert orangea, gula och röda. Man kan ta med sig vovven, vännen, partnern eller bara gå själv och strosa i timmar bland löven. Vidare kan nog få säga emot att höstmodet är rätt mysigt. Att få ta på sig en härlig stickad kofta, en skön halsduk och eller kanske som mig ett par vantar är, om man tänker efter riktigt mysigt. Hemma kan vi fylla rummen med levande ljus, tända doftljus och sätta fart på den öppna spisen och få till en riktig mysig stämning. Regniga dagar kan man koka te och kura upp sig i soffan utan något som helst dåligt samvete. Man kan göra långkok i ugnen och bjuda hem vänner på mysmiddagar. Mys. Mys. Mys. Hösten är en riktig mys-årstid som jag känner lite hat-kärlek till men jag har sagt åt mig själv att försöka uppskatta den till fullo.

Idag är nya höst/vinterjackan på och jag börjar dagen med en smarrig surdegsfralla och en kopp grönt te till frukost. Helgen är fullspäckad av planer så jag funderar på att dra mig undan kvällsplanerna och bara ta det lugnt hemma för en gångs skull. 

xoxo

4 comments:

  1. Som du säger är det ens egen inställning som har betydelse för hur man mår. Hösten är den tid på året jag ogillar som mest men ska försöka hålla dina ord i huvuet. Trevlig helg!

    ReplyDelete
  2. Jag gillar verkligen hösten :) Även om det är lite kallt men jag gillar när löven ändrar färg

    ReplyDelete
  3. Jag hatar hösten.... allt är gratt och trist... fast levande ljus och roda lov ar sa klart fint....

    ReplyDelete
  4. Jag tycker också om hösten!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...