26/10/2015

Äppelhelgen


Äppelsäsongen lyder mot sitt slut, tyvärr. Det är första gången i mitt liv jag har egna äppelträd och jag verkligen älskar dem. De är otroligt vackra i trädgården och de har gett oss helt otroligt många fina äpplen. Jag har verkligen uppskattat att bara kunna gå ut i trädgården och ta ett mellanmålsäpple eller plocka några stycken för kvällens äppelefterrätt, för många äppelpajer har det blivit. För några veckor sedan gjorde vi även egen äppelmos som både vi själva och våra vänner har älskat. 

I helgen var det dags för den stora äppelskörden. Två vänner till oss kom över på lördagen och tillsammans plockade vi närmare 100 kg äpplen. Helt fantastiskt! Några rensades bort men lite över 80 kg godkände vi. Sen igår mötte vi upp 4 vänner som alla ville vara med när vi skulle musta äpplena. Jag hade bokat tid på Äppelfabriken på Färingsö så vi sågs där vid 10 tiden. Vi vägde in 60 kg äpplen och vi kom därifrån med 30 liter ljuvlig äppelmust. 

Äppelfabriken är inte bara ett musteri utan de har även ett fantastiskt fik och en fin liten butik så vi stannade på lunch. Det var otroligt mysigt att ha några av mina bästa vänner samlade på ett sånt fint ställe, solen strålade och jag njöt av att vara på vackra Svartsjölandet på Färingsö där jag spenderade stora delar av min ungdom i ett stall. Delar av mig skulle vilja bo där ute på landet men efter lite diskussion med vännerna insåg vi att vi alla är lite för sociala för att bosätta oss så långt ifrån framför allt vänner och familj men även jobb och nöjen. Men jag kan inte komma ifrån att minnena jag har från Svartsjölandet är helt fantastiska. Oavsett, hade vi en otroligt trevlig förmiddag/lunch på Äppelfabriken och musten vi kom hem med var sagolikt god. 

Nu har vi nog ”bara” 20 kg äpplen kvar hemma som ska bli mer mos och några fler efterrätter. Äppelmuffins och kanel/äppel-knyten/bullar är två saker jag skulle vilja baka. 

xoxo

9 comments:

  1. Det ser otroligt mysigt ut! Hoppas du mår bättre. Kram

    ReplyDelete
  2. Fina bilder. Ser fram emot provsmakning av äppenmusten. Kram

    ReplyDelete
  3. Men va härligt att göra must!

    ReplyDelete
  4. Jättemysigt att samla vännerna och musta alldeles egna äpplen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var verkligen en mysig dagsaktivitet som varmt rekommenderas!

      Delete
  5. Härligt att ha ett eget äppelträd! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...