10/10/2015

Hemlagad äppelmos


Idag har jag för första gången i mitt liv gjort egen äppelmos. Det blev riktigt gott. Och säger jag att det blev gott, jag som inte ens gillar äppelmos i vanliga fall, då är den verkligen god.

Vi samlade familjen och tillsammans hjälptes vi åt med äppelmos-produktionen. Det var lite pyssligt och många steg som skulle följas men det var mysigt och roligt. 

Vi plockade ca 6 kg äpplen från ett av våra äppelträd och skivade dem i bitar som vi sedan kokade för att de skulle mjukas upp. Därefter gick äpplena igenom en speciell äppelmosmaskin som Christoffers pappa hade med sig. Sista steget var att koka moset och blanda i den mängd socker och konserveringsmedel vi ville ha i. Jag gillar surt mer än sött så i vårt mos blev det inte så mycket socker. Burkarna steriliserade vi innan vi la ner moset. 11 burkar mos blev det idag, några burkar kommer vi ha kvar medan de flesta ges bort i present. Alltid kul att kunna ge bort presenter man har gjort själv. 


Kvällen avslutades med en trevlig familjemiddag. 

xoxo

6 comments:

  1. Gud så mysigt och vad gott med egen äppelmos

    ReplyDelete
  2. Men så mysigt! Härligt att bloggen är igång igen. Saknar Italieninläggen lite :)
    Kram Tina

    ReplyDelete
  3. How fun! Super cute photos and it looks great

    ReplyDelete
  4. Fantastiskt att ha så mycket äpplen att man kan göra egen mos till sina nära och kära. Finns inget roligare än att ge bort saker man gjort själv.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...