03/06/2009

VIP customer relationship management -Secondment

"can't live with me, can't live without me"

Det ar precis hur man kan sammanfatta hur grabbarna och tjejen pa VIP avdelningen tanker om mig. Jag blev inte erbjuden jobbet for nagon manad sen da de istallet tog in en kille med over 10 ars erfarenhet inom omradet, men det drojde inte lange innan de kontaktade mig igen. Denna gang ville de erbjuda mig ett sa kallat secondment pa deras avdelning/täcka en av tjejerna i teamet som ska pa 5 veckors semester. Att tacka nagon som gar pa semester ar inget vi vanligtvis gor pa mitt foretag. Kollegorna gar in och hjalps at att tacka arbetsuppgifterna men VIP chefen sag sin chans att ge mig mojligheten att fa lara mig lite mer.
Tjejen som ska pa semester jobbar Tisdag till Lordag varje vecka, 12.00 - 20.00 och de erbjod mig samma arbetstider sa klart. Jag var forst valdigt tveksam, daliga arbetstider och jag visste inte ens vad ett secondment var och hur jag skulle kunna anvanda detta i framtiden. Men efter att ha last pa tvekade jag inte att nappa pa erbjudandet.

Ett secondment ar ett vanligt forekommande i UK och US. Det innebar att en anstalld officiellt flyttas till en annan avdelning eller arbetsplats for att utvecklas, fa nya kunskaper och erfarenheter. Det ar ofta en del av manga chefers utvecklingsplaner att under sin karriar gora "secondments" pa andra avdelningar eller tom andra foretag. I mitt fall ar jag erbjuden detta for att det var just bristen pa erfarenhet som gjorde att jag inte fick jobbet jag sokte och dafor vill VIP chefen erbjuda mig detta for att skaffa mig de erfarenheter jag behover for att kunna komma vidare. Antar att han tanker att jag, nasta gang de soker en ny pa sin avdelning, ska kunna soka jobbet igen med storre chanser att fa det. Visst vill jag val det men har aven forstatt att ett secondment ser bra ut pa CV'n da det betyder att forestaget tror pa en och satsar pa ens personliga och profesionella utveckling, med andra ord kan jag aven anvanda det om jag vill soka jobb externt.

Hur som helst, hur mycket jag an ville fa dessa 5 veckors jobberfarenhet inom VIP vill jag inte jobba varenda Lordag, sarskillt inte nu i Juni nar vi har nationaldagen och midsommar planerat. Jag tackade darmed ja till erbjudandet med enbart om jag kunde jobba Mandag - Fredag.

For bara 5 minuter sedan ringde VIP chefen upp mig och sa att han kunde ga med pa att lata mig jobba Mandag - Fredag, jag kunde fa slippa Lordagarna och jag kunde utan problem fa min veckas semester till Sverieg i mitten av anstallningen. Toppen!! Precis vad jag behover!! Att soka nytt jobb nu pa sommaren ar inte det lattaste sa min sommar kommer istallet innebara och jag skaffar mig min arbetslivserfarenhet inom VIP, customer relations och marknadsforing som jag sa garna velat plus att jag ska forsoka fa storsta delarba av min NVQ examen gjord.

Sommaren kommer bara flyyyyga fram.... :)

xoxo

2 comments:

  1. Va duktig du ar! Du borde vara stalt over dig sjalv!

    Du, jag kan inte komma med pa Lordag. Har syrran fran Sverige pa besok och hon vill ga till Oceana, hihi :o)

    ReplyDelete
  2. Johan Andersson04/06/2009, 16:50

    Tror du kommer att älska det. Passar dig som hästen i en gräshage, mohaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...