05/06/2009

Britt vs Svensk

Eftersom jag inte har nagot battre for mig nar jag ligger hemma sjuk, sa luslaser jag allt jag kan hitta pa internet och eftersom tycker om att dela med mig av det jag tycker ar lasvart lagger jag upp det har pa bloggen...

Onsitelondon skrev ett bra inlagg om den har artikeln VS den har i aftonbladet och jag kan inte lata bli att kommentera den med.

I en Brittisk undersokning kom det fram att den vanligaste anledningen for "dissappointment" i England ar nar de far daligt vader pa semestern. Aftonbladet kommenterade detta med att britterna lever i disneyworld, dvs inte tar sina liv tillrackligt seriost.

Aftonbladet menade istallet att storsta "besvikelsen" skulle vara "Nära anhörigas sjukdom och död. " Jag ar ganska saker pa att ordet dissappointed for britterna inte innebar storsta sorg i deras liv utan ser det mer som nar nagot hander som inte nar upp till ens forvantningar, som t ex nar man aker pa strandsemester och det regnar hela veckan eller nar ens bagage inte kommer fram. Jag skulle svarat precis likadant.

Jag tycker det har kanns sa typiskt Svenskt, att hela tiden se dodsallvarligt pa allt de ser och hor. Varenda diskusson verkar vara pa liv och dod medans man allt oftare i t ex sodra delarna av Europa kan ta livet och diskussioner med en nypa salt.

Nar jag tanker vidare pa det, sa tror jag det ar en av anledningarna till att jag trivs sa bra har i England och likasa gjorde nar jag bodde pa Irland och Italien. Mentaliteten ar helt enkelt lattsammare! Man ar aven mer oppen for att lara kanna nya manniskor och aven for andras asikter. Sverige ar ett sa otroligt organiserat land och manniskors liv ar otroligt valstrukturerade och foljer en rak linje, det finns inte plats for spontanitet eller overraskningar. Svensken forvantas vara, tycka och se ut pa ett visst satt och foljer man inte den normen anser man inte langre vara "normal". Jag vet att jag generaliserar otroligt mycket just nu men i det stora hela ar det sa jag ser pa Sverige och Svensken. Jag vet att Sverige ar ett bra land som erbjuder en enorm trygghet men jag tycker att manga skulle behova tagga ner och inte se pa saker med onda ogat hela tiden.

Jag fick harrom dagen en kommetar fran nagon som sa till mig att jag borde vaxa upp och sluta se livet som en lek. Jag ser det som att den har personen tycker att jag ska skaffa mig ett riktigt jobb, forlova mig, gifta mig, kopa villa och volvo och skaffa barn och folja den dar vagen som man som Svensk forvantas gora. Men nej tack, jag ar inte alls sugen pa det just nu. Visst skulle jag valdigt garna fa ett nytt jobb dar jag skulle kunna trivas battre men i ovrigt sa "leker" jag hellre vidare ett par ar innan jag svanger in pa den forvantade banan.

xoxo

3 comments:

  1. haha, Terri Herrera Eriksson maste ju va nagot av ett skap!! forst borde hon ga en engelska kurs :P hur hon kan tolka dissappointment pa sitt satt e ju otroligt, att bli besviken for att nagon blir sjuk eller dod later som att den personen har gjort nagot fel och svikit en. tokit! dissappointment maste val anda handla om att man inte nar upp till sina forvantningar, att forvanta sig att ingen kommer do eller bli sjuk e rent dumt a barnsligt. de e val forst pa punkt 3 som hon e inne pa ratt spar, att inte bli alskad tillbax.

    sjalv e jag inte besviken, jag far leva med dem valen jag gjort a gora det basta framover. alla gor mistag, galler bara att erkanna dem a lara fran dem!

    ReplyDelete
  2. Jag haller verkligen med, men jag ar nog valdigt svenskt jag med. Jag forstar inte alltid britternas skamt och ironi men visst har jag forstatt att de tar livet lattare an vi svenskar!

    ReplyDelete
  3. bra att inte bli besviken pa sig sjalv utan istallet lara av sina misstag, men man kan ju bli besviken pa saker man sjalv inte rar pa... som tex regn hela ens stransemester =P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...