03/06/2009

Skönt att vara kvinna

Eftersom sa manga av de bloggar jag foljer standigt pekar pa diverse negativa sidor det finns med att vara kvinna tankte jag idag belysa en positiv, kladerna!

Har i England ar dress codes (kladkoder?) vanligt forekommande. Det finns alla mojliga namn for vilken dress code som tillats pa de olika foretag men den vanligaste pa foretag som inte standigt moter kunder ar 'smart cassual'. Detta betyder att man inte behover ha kavaj men man far inte ha pa sig jeans och gympaskor, for killar betyer det aven att de maste ha kragtroja (las skjorta) pa sig.

Nar jag bodde pa Irland laste jag en valdigt intressant kurs om dress codes. Det finns mander av studier som visar att folk som klar sig proffesionellt aven beter sig mer proffesionellt pa jobbet och darmed jobbar battre. Aven om jag sjalvklart tror pa dessa studier tycker jag det kan vara lite jobbigt med olika regler for hur man ska kla sig. Personligen tycker jag inte att utslitna jeans, hoodies eller sneakers hor hemma pa en arbetsplats och jag skulle heller aldrig satta pa mig det under veckorna. Jag har alltid alskat klader och trender och gillar att kla upp mig snyggt, bade nar jag gar ut och nar jag gar till jobbet, men jag vill inte ha nagra regler som sager vad jag inte far ha pa mig.

I de har dagarna, nar vi har mellan 20-30 grader varmt maste jag saga att jag ar otroligt glad att vara kvinna! Pa vag till jobbet ser jag alla karriarskvinnor med snygga och lediga sommarklanningar medan mannen kommer svettandes i morka byxor, skjorta, slips och kavaj. Pa mitt foretag skippar manga man slips och kavaj under sommaren men pa Waterloo station ar det fortfarande vanligare att se mannen med slips och kavaj an utan.

Jag har inte hort manga man diskutera att detta ar diskriminering vilket det egentligen ar, men jag kan ana vad manga kvinnor skulle saga om det var kvinnan som alltid var tvugen att ha morka langbyxor och langarmad skjorta pa sig...


Kan aven papeka kostnadsskillnaden mellan en kostym och en kjol med linne...

Jag pa vag fran jobbet till middagen pa Tsuru igarkvall. Dalig bild men som ni ser slipper jag bade langbyxor och kavaj.

xoxo

6 comments:

  1. helt ratt!! har sagt det flera ganger och tankte tanken i morse igen nar jag gick forbi berkeley sq a sag alla kvinnor i tusen olika modeller pa sina kjolar. alla man i svarta eller blaa kostymer... tanken som oxa slog mig va att en kostym kostar minst 2500kr (H&M), och man far allt mer an en kjol och topp for dem pengarna. fast de kompenserar ni tjejer med en snygg handvaska :)

    x

    ReplyDelete
  2. Smart tankt, la till kostandsskillnaden i texten nu med.

    Ingen tvingar en tjej att kopa en handvaska for £300 medans en man maste ha iaf 2-3 uppsattningar jobbklader. Och inte far han bidrag fran jobben for det som de sa fint papekar har pa jobbet.
    Diskussionen ar i full gang har nu, jattekul...

    ReplyDelete
  3. Männen tjänar ju mer så de har väl råd att köpa kostymer då också. Haha...

    ReplyDelete
  4. Inte pa mitt foretag, darfor killarna irriterar sig nu nar vi borjade prata om det =P

    ReplyDelete
  5. Johan Andersson03/06/2009, 13:44

    Diskriminering!!!!

    Glad att jag inte bor i UK! Shorts + t-shirts is my style!

    ReplyDelete
  6. Johan Andersson04/06/2009, 17:15

    Trodde du menade skönt på något helt annat sätt, mohaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...