12/01/2010

Drömlandet

En kompis ställde en väldigt intressant fråga till mig härrom dagen som verkligen fick mig att tänka till... "Om du hade alla pengar du någonsin skulle behova, vart i världen skulle du då bo...?" Jag har tänkt mycket på det och även ställt frågan vidare till en hel del av mina vänner och kollegor senaste dagarna och fått ganska intressanta svar:

* Tre vänner svarade Stockholm - 2 av dem bor i London och en i Malmö

* Köpenhamn, Berlin, Paris och Södra Spanien har fatt sig varsin poäng (från folk som just nu bor antingen i Stockholm eller London)


* Australien och Thailand fick två röster vardera - också de vännerna bor här i London eller i Sverige.

* London och New York var de två städer som med stor marginal samlade in flesta poäng. folk dras tydligen till storstäderna där möjligheterna är oändliga och jag kan helt och hållet förstå dem. Skulle aldrig i mitt liv sätta mig i en bondhåla nu i mina unga dar, sen vad som sker man man blir äldre och kanske har man och familj får man ju se...

Det som får mig att börja fundera är att det är så få av dem jag frågat bor i det land eller den stad de drömmer om. Varför gör inte folk något åt sina drömmar nu när de är unga?
Jag vet att det finns folk som istället för att drömma om en viss plats drömmer om t ex storslagen karriär och kan följa jobbet var som helst i Världen. Andra drömmer bara om att gifta sig och följer kärleken vart den än tar en. Andra vill resa runt och bo på olika platser i världen innan de bestämmer sig för vad som var bäst för just dem. Många är slöa och stannar där de är för att det så klart är lättast och gör allt för att finna sin lycka där. Ja vi är alla olika men det var ändå väldigt kul att höra hur folk tänker.


Jag då, vad svarade jag? Jag tänkte först säga någon karibisk ö men kom sedan på mig själv att jag väldigt gärna skulle åka dit på en längre semester men jag vill ju inte leva resten av mitt liv där. Nej svaret blev, inte allt för oväntat, Italien. Landet som erbjuder allt jag älskar; kulturen, mentaliteten, vädret, maten, människorna, storstad, landsbygd, havet, alperna... ja listan kan göras lång.



Florens.

Rom.

Underbara Cinque Terre.

Milano.

Italienska Alperna.

Como!

Jag ute och rider i Abruzzos underbara natur sommaren 2005, när jag bodde i Italien.

Ja helt klart är Italien landet i mina drömmar! Vilket är ert drömland?

xoxo

6 comments:

  1. Johan Anderssson12/01/2010, 16:39

    Mohaha, du borde bli saljade baby. Med de dar bilderna vill val vem som helst till Italia.

    Men nej jag sager som nagon av dina andra smarta vanner: THAILAND. Inget land kan erbjuda livskvaliten som finns dar.

    Just nu ar jag pa Bali baby. Sla den du. Mohaha.

    ReplyDelete
  2. Mmm.. jag drar till med något lite mer udda och säger Centraleuropa (Polen/Tjeckien/Ungern) :) Mest för att dessa länder fascinerat mig ända sen jag var typ 7 år gammal och för att jag älskar språken, kulturen osv :)

    ReplyDelete
  3. Heja Milano! Jag röstar nog med på Italien alternativt Sverige för lösviktsgodisets skull!

    ReplyDelete
  4. Som jag sa så faller min röst på Bangkok, Thailand.

    Jag bodde länge på mitt drömställe, London.

    Det är två saker som hindrar en Thailands flytt, inga pengar och inget arbetstillstånd :( Annars så skulle jag absolut följa även dessa drömmar.

    "Jag är inte där min skor är, jag är där mina drömmar är."

    ReplyDelete
  5. Hej tjejen, du har ett pris att hamta i min blogg :) Kram

    ReplyDelete
  6. Oj, det var jag som skrev den sista kommentaren!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...