19/02/2016

John Green-böcker och Italienska restauranger


John Green är mest känd som ungdomsboksförfattare och för sin you-tube-kanal.

Hans bok "Förr eller senare exploderar jag" läste jag för ett par år sedan. Jag minns att jag satt på flygplanet ner mot Italien tillsammans med min bästa kompis Cicci och jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Det slutade med att jag satt och storgrät, verkligen hulkade, och Cicci fick be flygvärdinnan om servetter för att torka mitt dyvåta ansikte. Jag minns att boken var segstartad, att det tog över 100 sidor innan jag ens tyckte den var intressant att läsa. Men väl inne i boken var den så fantastiskt vacker. Så fin. Så djup. Så romantisk. Och alldeles underbar. Boken blev senare en hyllad film men den har jag inte lyckats se än så länge. Men det är en rekommenderad bok för både ung som gammal.

I veckan läste jag ut ytterligare en bok av John Green, Pappersstäder / Paper towns. Den var lite underhållande, speciell och fin men inte i närheten så bra som Förr eller senare så exploderar jag. Pappersstäder är en ungdomsbok rakt igenom och jag tror att en tonåring kan uppskatta den mycket mer än vad jag gjorde. Språket är kul och enkelt och historien är lite annorlunda men i det stora hela tyckte jag boken var lite seg.

Nu blir det nog inga fler John Green-böcker för min del men jag säger det återigen, boken Förr eller senare så exploderar jag bara måste ni läsa!

Men fredag mina vänner. Så underbart. Jag sitter på tunnelbanan på väg till jobbet och känner mig fortfarande mätt efter gårdagskvällens middag. Jag var ute och åt med två vänner, Eric och Robert, på den populära Italienska restaurangen La Famiglia på Kungsholmen. Jag åt spagetti med salsiccia och svamp vilken var väldigt god men otroligt mäktig. Restaurangen La Famiglia har jag skrivit om på bloggen tidigare här. Det är en otroligt omtyckt Italiensk restaurang i den innersta Italienska kretsen i Stockholm. Är man Italienare här i stan så äter man inte på de trendiga Italienska restaurangerna Il tempo, Trattorian eller Ciao Ciao. Utan det är La famiglia, La vecchia Signora, Capri Due eller ev Il Conte som man går till. Där maten är enkelt Italiensk och tillagad av Italienare. Min egen favorit finns inte med på varken trendiga listan eller Italienska topplistan, men favoriten heter i fall Hosteria Tre Santi på söder!

Idag väntar en ganska arbetsam dag på kontoret, lite träning på lunchen och ikväll myskväll hemma med några vänner plus en bebis.

Önskar er alla en riktigt bra fredag!

xoxo

5 comments:

  1. Det låter som en jättebra bok och vad mysigt med en bebis! :-D Kram

    ReplyDelete
  2. Hej. Både boken och filmen förr eller senare så exploderar jag tyckte jag var jättebra men har inte läst något mer av honom. För den psykologiintresserade är han youtubekanal du nämner väldigt intressant. Kul med italienska restaurangtips har aldrig varit på någon av de du nämner. Kram och ha en bra helg

    ReplyDelete
  3. Har sett filmen förr eller senare så exploderar jag, men inte läst boken :)




    ReplyDelete
  4. Åh, böcker som man verkligen blir så berörd av är ju bara så fantastiska! <3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...