01/02/2016

Vad gör man när man bara ska ta det lugnt?




En bra början på självkuren mot ett mindre stressat psyke tyckte jag skulle vara att ha en riktigt lugn helg. Men vad gör man när man "bara ska ta det lugnt"? Meditation, yoga eller läsa en bok skulle jag själv svara om någon ställde mig den frågan. Kanske glo på tv eller bläddra i tidningar. Eller ta en promenad. Vila. 

Eftersom att ta det lugnt inte riktigt är min starka sida så fick google som vanligt hjälpa mig. Utan att vara direkt källkritisk så läste jag att det inte finns något enkelt svar vad man ska göra för att stressa ner. Bra och mycket sömn var de flesta överens om men annars är vi alla olika. Medan en människa slappnar av som mest under yoga eller meditation kan en annan känna att bägge delar stressar dem mer än något annat. Att städa, hålla på med trädgårdsarbete, bygga, småfixa hemma m.m var andra bitar som fick många att koppla av men inte alla. Att glo på tv, film eller spela tv/data spel var också faktorer som kan stressa en men få en annan att känna sig totalt avslappnad. Så vem är jag i allt detta? 

I fredags hade vi iaf en urmysig middag med två av våra bästa vänner J & S och min söta gudotter/deras dotter Olivia. Vi åt enkel mat, pratade massor, tände brasa, myste med bebis, drack te och frossade i äppelpaj. Jag kopplade av och njöt av kvällen. 

På lördag skulle då min så kallade riktigt lugna helg börja och jag hade bestämt mig för att dricka te, måla i min mindfullness-målarbok och lyssna på klassisk musik. I flera timmar. Vet inte om jag slappnade av så mycket mer än vanligt av det men mysigt var det helt klart.

På sen eftermiddag tog den lugna helgen ett uppehåll och jag övningskörde in till stan och hem till mamma, där vi tog en fika, hjälpte till med lite dataproblem, myste med vovven och rullade sedan vidare till våra vänner A & F i Nacka. Ytterligare en supermysig middag med goda, enkla och avslappnade vänner. Och ytterligare än en gång kom jag med hjälp av vänner till en insikt; både dataproblem (läs teknikproblem i stort) och övningskörningen stressar mig. Och det här är ju lite problematiskt för jag lever i en värld där jag inte kan undvika tekniken och med den alla problem som uppstår. Och jag vill heller inte leva utan bil så att fortsätta kampen mot ett körkort är ett måste. Så vad gör jag? 

Idag söndag åkte C till båten tidigt medan jag tog en superhärlig lugn morgonpromenad i det härliga våriga vädret tätt följt av ett enklare yogapass hemma med SATS onlineträning och Shey Peretz som vägledare. Kan en dag börja bättre? Därefter badade jag badkar och körde en extra lång hårinpackning. Sen läste jag bok tills jag blev hungrig. Lagade ihop en färsk spenatsoppa, C kom hem och vi åt lunch. Sen åkte vi iväg till Bromma återvinning med lite skräp och passade på att storhandla inför veckan. Väl hemma så låg jag och vilade (ja jag gjorde precis ingenting) i en timme medan C fixade med något rör. Sen lagade jag en Palak Paneer till middag och vi avslutade kvällen med en film. 

Så vad tycker ni? Lyckades jag att skapa mig själv en avkopplande helg? Många skulle nog säga att jag som vanligt har hunnit med så mycket mer än de själva men för att vara jag så har helgen varit väldigt lugn. Och skön. 

Nu är det en ny vecka och jag ska verkligen försöka att göra en sak i taget och i ett lugnande tempo, får se hur det ska gå.

xoxo


4 comments:

  1. Låter ju som en jättehärlig helg, om det var avslappnande eller inte kan ju bara du svara på. För som sagt, det som stressar en person kan vara avkoppling för en annan. Jag blev lite avundsjuk på badet och hårinpackningnen, det lät ljuligt!

    ReplyDelete
  2. Åh den kakan såg gudomligt god ut!

    ReplyDelete
  3. Hej. Låter som en väldigt lugn och mysig helg i mina ögon. Jag är en sån som gillar att städa för att koppla av, hur konstigt det än låter. Träning likaså. Dataspel är i mina ögon det mest stressframkallande jag vet. Men som sagt, vi är alla olika. Kram

    ReplyDelete
  4. Det finns så många olika typer av stress så därför är det så individuellt. Jag tycker att din helg lät riktigt skön och avkopplande. Så länge du tycker att det känns bra, för den som känner din kropp bäst är du själv! Kram på dig

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...