31/01/2016

Att vara för effektiv

En bild från en av mina avskedsfester i Italien

Jag har känt mig stressad den här veckan. Tyvärr inte den där vanliga stressen man är van att tillfälligt känna då man mycket att göra på jobbet eller hemma utan det här har mer varit en konstant tryckande känsla över bröstet, ett klappande hjärta, en flåsigare andning och en spänd nacke. När jag började goolgla var de alla typiska syntom på stress. 

Jag tror inte det är någon fara men jag vill ändå ta det på allvar så nu har jag som mål att verkligen försöka stressa ner. Jag har påbörjat en självanalys för att känna efter när det är jag känner mig som mest stressad. Vad i mitt liv det är som stressar mig. Och vad jag kan göra för att må bättre. 

Ett fel jag gör i livet är att jag är så himla effektiv i allt jag gör. Det spelar ingen roll om jag städar, arbetar, glor på tv eller läser en bok. Jag gör det snabbt och ofta med tankarna halvt redan i framtiden om vad jag ska göra sen. Det här är ju så klart ett big no no i stresshanteringen och något jag måste vänja mig av med. 

Vidare så är jag en expert på multi tasking. Jag kan utföra rutinmässiga jobbsysslor samtidigt som jag muntligt försöker lösa ett problem med en kollega, samtidigt som jag följer en ljudbok i andra örat, samtidigt som jag chattar med en annan kollega online, samtidigt som jag i huvudet planerar kvällens middag. Låter det galet? Ja jag vet, men det är min vardag. Mina chefer har alltid älskat mig just för att jag är en riktig duracellkanin som får hur mycket arbete som helst gjort på mycket kortare tid än många andra. Hemma så lagar jag mat, pratar i telefon och bloggar samtidigt. Inga problem. Så även privat hinner jag med så otroligt mycket mer än många andra. 

Jag har alltid sett effektivitet och förmåga att multitaska som positiva egenskapar men efter att grundligt ha pratat igenom detta med några vänner över en middag i fredags så tror jag att effektiviteten och multitaskandet är två av mina största bovar i livet. Att nu försöka vänja mig vid att göra allt i ett lugnare tempo, göra en sak i taget och vara lite mer mindfull, dvs ha tankarna fokuserade på just det jag gör, kommer inte vara enkla förändringar vill jag lova. Men jag ska försöka. Jag kommer så klart behöva prioritera mycket mer och bli duktigare på att säga nej både till vänner, familj och kollegor. Och framför allt till mig själv. 

xoxo

10 comments:

  1. Hej Maria. Det är är ju mitt område. Jag ser också effektivitet som en positiv egenskap men precis som att mjölk och vatten är bra att dricka är det inte bra att dricka för mycket av dem. Det gäller att finna en balans. Försök att se det positiva att du faktiskt kan göra saker fort men inte behöver göra det. Och fokus på en sak i taget annars påverkas koncentrationen och minnet. Sen glöm inte att god sömn, varierad mat och regelbunden motion är grundpelarna för att må bra men det brukade du vara bra på i alla fall förr. Kram från Ida

    ReplyDelete
  2. Det är jättebra att du lyssnar på din kropp för stress är verkligen farligt! Kram

    ReplyDelete
  3. ush, stress ska man vara aktsam emot. håller med föregående talare om att man ska leva så balanserat som man kan och se till att få med alla bitar men inte hetsa kring t ex dieter, träningstävlingar eller fylla kvällarna med serier fram till sent på kvällen. sömn, mat och träning är otroligt viktiga bitar i våra liv. jag kopplar av som mest över ett löparpass, yoga eller en bok i soffan. kramC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tar åt mig när det kommer till träningstävlingen ;)

      Delete
  4. Hej. Men vännen då. Du har förlorat två jämnåriga vänner under loppet av ett halvår, inte konstigt att du känner tryck över bröst och hjärta. Det ska ingen 30åring behöva gå igenom. Det är jättebra att du lyssnar på din kropp och försöker att stressa mindre men jag tror inte det behöver vara så allvarligt som det kan låta. Bra balans mellan mat, sömn och motion är ao i mina ögon. Och att ha dina närmaste vänner nära till hands. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ligger nog något i det du säger. Tack söta. Kram

      Delete
  5. Man lever bara en gång och det är nu. Njut av ditt liv här och nu. Ta hand om dig och din hälsa. Bra att du är så medveten att du reagerade och tig tag i det <3 stor kram Lina S

    ReplyDelete
  6. Don't understand much but you look amazing babe xx

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...