14/01/2016

30 minuters motion om dagen


Laddad inför Body balance
Träningsåret 2015 började bra men slutade lite halvdant. Träningsåret 2016 började med att jag inte fick till ett enda träningspass förra veckan. Det var helt enkelt för mycket annat som stod på schemat plus att vi var bortresta torsdag till söndag. Men vecka 2 av träningsåret 2016 har varit bättre. Den här veckan har jag verkligen planerat in och prioriterat att få in träning på schemat.

Något som återkommer i studier, på informationsblad, som upplysning på gymmet m.m är att en halvtimmes träning om dagen är bättre än några få intensiva träningspass i veckan. Med andra ord går kvantitet framför kvalitet!? 30 minuters motion om dagen motverkar sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdommar och höjer immunförsvaret. Det ger bättre blodcirkulationen, bättre sömn, högre stresstolerans, bättre minne och ett starkare psyke. Läs artikel från KI genom att klicka här. Eller på vårdguiden genom att klicka här. Eller Sats rosa-bandet kampanj här

Hur som helst är det svårt att hinna med 30 min träning om dagen. Det låter lite men sedan tar det ju tid att ta sig till gymmet, byta om och sedan duscha efteråt. Men jag ska ändå göra vad jag kan för att få till fler träningspass än vad jag först hade tänkt i år. Alla de som kämpar med 100 pass före midsommar ska snitta 4 pass i veckan och det kanske inte är helt fel ändå. Jag tror faktiskt att jag ska antaga mig den utmaningen i år igen!

Den här veckan har i alla fall varit bra träningsmässigt. I måndags körde jag 30 minuter spinning på lunchen. I tisdags körde jag 60 minuter body combat (men jag tog det lugnt). Igår tränade jag body balance och ikväll blir det yoga. På lördag har jag en träning- och lunchdejt med Jessica och vi ska pumpa musklerna lite på ett body pump-pass. Kan en träningsvecka bli bättre? :)

xoxo

3 comments:

  1. Ja tror också regelbunden träning är receptet på ett friskt liv. Mitt nyårslöfte är 6 ggr i vekcan i år där cykel till jobbet en dag i veckan räknas som träning likasom morgonpowerwalk varje helg. Yoga tror jag är jätte bra men det är ju så trist haha. KramC

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig att kortare och oftare är bättre än långa och få! Kram på dig

    ReplyDelete
  3. Heja dig :-) Men du måste ju inte ta dig till gymmet för att uppnå de där 30 min. Du kan ju ta en powerwalk istället vissa dagar. Jag satsar på 3 pass på gymmet och 2 powerwalks i veckan t ex. Kramis

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...