11/01/2016

En helg i Skåne och Danmark

Borta bra men hemma bäst! 

Vi har haft en otroligt händelserik och riktigt bra helg med mycket bilkörning, god mat och mysiga stunder med nära och kära. 

Helgen började i torsdag kväll, sent, då jag efter några timmars övertid kom iväg från jobbet och vi påbörjade körningen mot Linköping. Det var mörkt, snöade kraftigt, sikten var dålig och vägarna var hala och jag har nog aldrig varit så rädd i en bil, inte bara när jag själv övningskörde men även när C elegant och tryggt körde bilen genom mörkret ner till hans syster i Linköping. Där hade vi en relativt kort familjekväll och på fredag morgon for vi alla vidare mörkret och snöfallet mot Skåne uppdelade i 3 bilar. Först på schemat stod fika på Knut Jöns café i Båstad tätt följt av en fin begravningsceremoni i Maria Kyrka. Därefter åt vi en god långlunch på restaurang Strand. Det är första gången jag var i Båstad och jag hade inte förväntat mig att se den berömda sommarstaden täckt av ett tjockt lager snö men då var fallet. Efter lunchen tog vi oss till Tobbe och Zuzanna som numer bor där nere och fikade i deras mysiga villa. Hade gärna stannat länge i Båstad men på annat stod på schemat så på kvällen rullade vi vidare mot Glumslöv där min bästa kompis Cicci nyligen köpt hus. 

Måste tillägga att i Båstad fick jag handla 2 flaskor vin och 6 öl på systembolaget utan att visa leg! Det är första gången i mitt liv jag inte behöver visa leg på systemet och jag var riktigt stolt. Jag är ju trots allt 30+, har bott utomlands i massvis med år och har då kunnat handla vin och sprit i matbutiken utan att visa något leg så att flytta hem till Sverige och bli krävd på leg varje gång jag vill köpa en flaska vin känns lite som ett hån. Men men. 

Väl framme i Glumslöv bjöds vi på en stor buffé av kallskuret och goda ostar, vi drack gott vin och visades runt i hus och trädgård. Sedan var det dags för den utlovade badtunnan. Badkruka som jag är var jag lite skeptisk att ge mig ut i snön i bikini men jag blev övertalad och det visade sig vara riktigt skönt att bada varm tunna mitt i snöyran.

På lördag bjöds det på en stor frukost innan jag, Christoffer, Cicci och Johan åkte iväg till Helsingborg där vi sedan tog färjan över till Danmark/Helsingör. Där promenerade vi omkring, spanade söta hus, shoppade i designbutiker och åt en Dansk lunch. Det var kallt men himla mysigt. På kvällen lagade vi fiskgryta, spelade frågesportsspel och la pussel. Ett riktigt mysigt slut på en helmysig dag. 

Igår söndag spenderades tiden mest i bilen. Jag övningskörde större delar av vägen från Skåne till Sthlm och vi tog två stopp på vägen, ett vid det berömda godisflyget och ett för lunch i Jönköping. Väl hemma kändes det som vi varit borta i flera veckor då vi har hunnit med så mycket under de här tre dagarna och trots att helgen har varit riktigt riktigt bra var det faktiskt skönt att komma hem.

xoxo

7 comments:

  1. Åh vad mysigt! Hehe, jag blir glad varje gång de BER om leg, det har trappats av rejält de senaste året och det känns ju sådär... se det som en komplimang när de leggar dig! ;)

    ReplyDelete
  2. Hej. Låter som en jättebra helg med massor av vänner och mysiga tillfällen. Fina bilder. Kram Elin

    ReplyDelete
  3. Vad härligt ni har haft det! Kram på dig

    ReplyDelete
  4. Du hinner då alltid så mycket mer på en helg än vad vi andra gör, haha. Låter i af som en riktigt kul helg. KramC

    ReplyDelete
  5. Låter som en bra helg trots begravning. Jag har samma situation som du med leg, blir alltid kollad! Jag är ok med det på Systemet (har jobbat där och sitter man i kassan ska man be om leg för alla man tror är under 30 för att säkert få med de som är under 20) men när busschaufförer undrar om jag åker på barn- eller vuxenbiljett blir jag lite sur. Ok att jag ser ung ut men 16?!

    ReplyDelete
  6. Härliga bilder och så roligt det låter! :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...