21/01/2016

Kreativ mindfullness






Det är nog få som lyckats undgå den nya trenden med målarböcker för vuxna. Trenden som kallas kreativ midfullness som sägs minska oro och stress. 

Tanken är att man ska rikta allt sitt fokus enbart på bilden man färglägger och släppa allt annat. Man ska med andra ord inte ha mobilen i samma rum. Heller inte en sambo, barn eller någon annan som pratar med en. Man ska absolut inte ha tv’n på. Utan man ska helt och hållet rikta koncentrationen enbart på bilden man har framför sig och dess färger och låta omvärlden försvinna för en stund. Man ska bli mer (helst helt) nuvarande i stunden.

Om jag har förstått saken rätt så började trenden med att färglägga Mandala-mönster och har nu utvecklas till alla möjliga bilder och mönster.

Bättre sent än aldrig har jag nu bestämt mig för att ge trenden en chans så häromdagen köpte en bok med havet som inriktning. Jag har än så länge inte gått in i tecknandet helt utan har haft både musik, min sambo och telefonen i samma rum när jag målat. Jag har heller inte haft rätt pennor. Men jag ser det som en uppvärmning inför min kommande minfullness-målarkarriär :)

Igår var jag på en timmes body pump efter jobbet. Hängde kvar på gymmet för dusch, bastu, hårinpackning och bara tog det lugnt. Kom hem till en färdig middag och såg ett avsnitt av 24. Sen tog jag en timme till att sitta och färglägga i nya boken och tyckte det var himla mysigt. Jag vill verkligen ge den här typen av kreativ mindfullness en riktig chans. Jag älskar ju yoga just för kombinationen av hjärn/ kroppsträning med mindfullness och avkoppling, så jag tror att även den här typen av mindfullness kan vara bra för mig. 

xoxo

4 comments:

  1. Hej. Jag har också en målarbok men med blomor i. Målar mest medan jag ser på tv faktiskt, tycker det är kul. Kram

    ReplyDelete
  2. Jag tycker det verkar så kul med de där böckerna, önskar att jag hade tid att sitta med det. Den där kvällen på gymmet lät också som bra avkoppling!

    ReplyDelete
  3. Nu blev jag nästan lite sugen på att prova det där, men jag har så mycket annat som jag vill göra hela tiden (som också är avslappnande för mig). :)

    ReplyDelete
  4. Målarböcker är riktigt kul tycker jag! Även om jag själva inte brukar stänga av allt runtomkring mig så fokuserar jag ändå mest på målningen :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...