11/12/2008

Havet


Vad ar det som ar sa speciellt med havet? Mycket, ar svaret pa den fragan men anda svart att satta fingret just pa det speciella med det.
Jag ar uppvuxen i Stockholm, en stad omringad av vatten, bade havsvatten och innersjo. Det maste vara en av de vackraste huvudstaderna som finns och detta mycket tack vare vattnet, for utan det skulle inte staden vara vidare vacker alls? Likasa lagger andra huvudstader som Rom, Paris och London mycket vikt pa sina kanaler och jag ar en av manga som tagit langa promenader langst dessa just for att det ar vackert och mysigt.

Allt vatten (sjoar, kanaler, havet etc) ar vackert och speciellt men det som fascinerar mig mest ar kusten dar man har hela havet framfor sig, dvs ser horistonten. Jag bodde i Halmstad i ett halvar och den (enligt mig) anda fordelen med den staden var havet och de laaanga stranderna dar man kunde strosa fram och tillbaka. Jag onskar jag kunde bo i en stad som kunde erbjuda detta men det ar inte manga Europeiska stader som erbjuder bade jobb, trygghet och en havskust och dar jag dessutom kan klara mig med de sprakkunskaper jag har. Nar jag tanker pa min framtid tanker jag alltid att jag vill bo i ett land som kan erbjuda sol och hav men har fortfarande inte funnit den ultimata platsen. Nagot forslag?

xoxo

8 comments:

  1. känner samma :) vattnet har en stark influens i mitt liv, här i london och england så är det nog det jag saknar mest.. så tankar om framtiden får man hela tiden å vatten bublar även upp i dessa tankar. vatten är så mycket, källan till liv, magiskt tyst eller starkare än allt.

    finns mycket jag kan tänka mig välja bort i livet, men inte vatten.. därför jag tittar på en exit-plan från london, men vart.. har mina aningar, bara de rätta pusselbitarna som saknas, språket och modet/viljan..

    har de trotts allt bra här nu..

    ReplyDelete
  2. vart leder dessa aningar da? Och vad ar det for pusslbitar som saknas?? Modet borde komma med viljan och spraket ar nagot som loser sig!

    xoxo

    ReplyDelete
  3. tror tankarna/aningarna e mot den regionen vi pratat om, schweiz norra italien för å uppnå en viss livskvalite samt möjligheter både på jobb och utanför med upplevelser, som natur och kultur.

    pusselbitarna e nog mer brist på kunskap om deras jobbmarknad, hur man går till väga. fast de va väl lite samma här i london, fast skillnaden här va att jag hade dej som en grundsten vid min sida, en källa att tappa på information å stöd.

    tror jag oxå hade mer pengar när jag flytta till london än nu när jag lever här. så måste till en sparplan, och den har jag börjat på iaf, så en bit e på g att lössas/byggas upp.

    fast sedan kommer fråga om man e redo, trivs här bra i london med dess atmosfär å toppenvänner som dej :) å vill man lämna den vardagen bakom sig nu för något nytt okänt?! svår fråga, inget man måste göra lixom, e glad här.. fast man strävar ändå uppåt!

    x

    ReplyDelete
  4. Schweiz kan sakerligen fa upp livskvaliteen, det tvekar jag inte en sekund.

    Men att borja all fran borjan ar ganska tufft. Nytt land, ny stad, nytt jobb, nya vanner, nytt liv... Jag har redan gjort det 7 ggr tidigare i mitt liv och borjar allt mer trottna pa det. Kanner att jag vill rota mig nagonstans och just nu kanner jag mig som mest rotad har i London faktiskt.

    Hur som helst tror jag att Schweiz kan erbjuda ett ganska bra liv om man engagerar sig. Dock vet jag inte sa mycket om klimatet och kulturen dar. Italien i sin tur kan med all sakerhet erbjuda en helt enorm kultur, fantastisk mentalitet, nara till havet och klimatmassigt det basta av alla arstider. MEN, det italienska samhallet kanns inte det tryggaste for tillfallet. Ingen stad kan erbjuda allt, vad ar vi beradda att ofra och vad ar viktigt att tillsatta i vara liv?

    xoxo

    ReplyDelete
  5. tror det viktigaste jag känner e ett jobb som jag kan trivas i å känna ett genuint intresse av.. har inte varit på rätt plats de senaste året, å förra va spännande men inte miljön på företaget. något man kan tänka sig växa med, som utmanar en samtidigt.

    känner mig rotad i london med, lgh å allt e bra! så jobb som spökar inom en å drömmarna som följer en.

    så bäst hade nog varit å hitta ett jobb här som kan öppna dörrar i världen för en.. åh va klurit, bubblar inom en av funderingar nu.

    xxx

    ReplyDelete
  6. Finns fordelar med att stanna i London visst, men aven nackdelar.... Att vara sa langt ifran havet irriterar mig och vadret klarar jag inte av langre. Klockan ar halv fem pa eftermiddagen nu och jag kollar ut genom fonstret, SVART! Pa sommaren har vi istallet ljus fram till midnatt, vart ligger logiken i det? Kan de inte sprida ut det sa vi har lagom manga soltimmar aret om, som i sodra europa........

    Sen kan jag ocksa saga att engelska kulturen visst ar mysig men det ar inte har jag vill att mina barn ska vaxa upp!

    xoxo

    ReplyDelete
  7. haha, håller med om solen. å den engelska kulturen nyttjar vi väl inte till en stor del egentligen me tanke på hur internationellt london är (över 32% är födda utanför england) å räknar man sedan bort alla som är bara av andra generation med så blir de inte många britter kvar, å hur mycket är inte riktat mot turister. london är ju inte england, london är mer sitt eget tycker jag, går inte å jämföra.

    men lilla jag vill ha något bättre å större framöver! (tappa tråden här lite).

    men naturen talar inte för london, de e mera de som människan själv har skapat som drar en.. e väl med ens svenska uppkomst man saknar de natur-element man vuxit upp med, å i mitt fall havet..

    xx

    ReplyDelete
  8. Ja visst saknar jag svenska naturen men tycker anda inte att den svenska naturen ar sa mycket finare an nagon annanstans i Europa!? Du sag bilderna fran min ridtur i begen i Italien, det kallar jag vacker natur!!

    Det anda jag saknar med Sverige ar tryggheten landet erbjuder, min familj och vanner. Jag saknar aven ridningen och traningen pa SATS men nu nar danceworks ar funnet sa klarar jag mig fint utan SATS och skulle jag vilja rida sa ar det ingen omojlighet aven har i england.

    Nee Tobbe kom pa nagot battre varfor Sverige, England eller nagot annat land skulle vara battre an nagot annat. Vill ha manga punkter framfor mig som visar att nagot skulle vara till storre fordel, sen ar det bara att satsa garnet pa just det stallet! =)

    xoxo

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...