18/12/2008

Nötknäpparen på London Royal Opera House

Biljetterna bokades i slutet av sommaren men i Mandags var det antligen dags att ga och se den storsta julbaletten genom tiderna, Nötknäpparen. Det ar inte forsta gangen jag ser den men upplevelsen att se den pa det stora operahuset har i London gjorde kvallen oforglomlig.


Balletten ar baserad på Hoffmanns skräckromantiska berättelse "Nötknäpparen och Råttkungen" från 1816. Skapad av den trion Pjotr Tjajkovskij, Marius Petipa och Lev Ivanov. Nötknäpparen handlar flickan Clara som får en docka/en nötknäppare i julklapp. På natten vaknar nötknäpparen till liv för att slåss mot Råttkungen och av en förtrollning krymper Clara i stolek med dockan. Tillsammans med nötknäpparen och några fler skall Clara hitta Sockerprinsessan som är den enda som kan kämpa mot Råttkungen, men Sockerprinsessan visar sig vara Clara själv...

Det ar inte helt latt att forsta handlingen i en balett om man inte har ett program framfor sig, vilket vi inte hade. Och inte hade jag last pa heller men forestallningen var anda helt fantastisk. Musiken tog minnerna tillbaka till barnåren da besoken pa Stockholms operahus var täta. Jag mindes aven alla mina ar pa balletakademin och nu i efterat jag inte forsta hur jag inte kunde uppskatta dansen mer pa den tiden.



Sammanfattningsvis bidrog bade erfarenheten att besoka Royal Opera house och att fa se forestallningen uppsatt av nagra av valdens basta dansare, till en magisk kvall jag sent kommer glomma. Nasta balett jag önskar fa se har i London ar Svansjön, far se nar det kan bli av...

xoxo


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...