12/12/2008

X Factor


Jag ar sen 2 ar tillbaka helt besatt av det engelska idolprogrammet X Factor. Programmet paminner en hel del om svenska idol, skillnaden ar bara att de tavlande kan vara i vilken alder som helst (fran 15 och uppat) och att sanggrupper kan vara med och tavla. Juryn bestar i ar av Simon Cowell (en av skaparna av programmet och av alla liknande program i UK och USA), Louis Waksh (mannen bakom bla Boyzone, Westlife, Ronan Keating, Girls Aloud mfl), Dannii Minogue (sangerska och Kylie Minogue's syster) och sist och absolut inte minst Cheryl Cole (Gift med fotbollspelaren Ashley Cole, fotomodell och medlem av bandet Girls Aloud). Cheryl ar ny i ar och hon tog over fran Sharon Osbourne som iofs kanske inte kunde sa mycket om musik och sang men som var en underbar mentor for deltagarna och personlighet i programmet.

Namnet X factor ska tydligen komma fran det Xtra som finns hos deltagarna som kravs for att kunna bli en stor stjarna. En annan skillnad till svenska idolprogrammet ar att X Factor ar galet pakostat och storslaget. Medverkande som rostcoacher har vi haft Michael Jackson, Celine Dion, Kylie Minogue, Take That, Westlife, Mariah Carey etc etc. Vidare sa har upptrader varje vecka nagon stor artist och for 2 veckor sen hade vi sjalvaste Britney pa scen. Inte for att hon och hennes playback-upptradande kanske ar sa bra forebild for deltagarna men det lockade anda over 10miljoner tittare varlden over.

Aret jag borjade titta foljde jag en av mina favoritartister idag, Leona Lewis, genom programmet fran borjan till slut. Trots att hon inte lyste med nagon personlighet och standigt bara sa att hon va "more of a singer than a talker" sa fort nagon forsokte prata med henne sa fick hon mig och hela england att smalta med sin vakra rost. Efter att hon vunnit ar jag nu fast och foljer programmet slavigt. trots att jag tror att det kommer droja lange innan en stjarna som Leona dyker upp i programmet igen. Pa Sondag ar det final och den star mellan Eoghan (16arig liten liten Irlansk kille med charm), Alexandra (Leona-liknande soul-artist med valdigt vacker rost) och JLS (ett killband som redan har sa manga tjejfans att de kommer bli stora oavsett om de vinner eller inte). Sjalv tycker jag det vore kul om ett band vann for en gangs skull och tror aven att det ar det marknaden som mest behover just nu men ska arligheten fran sa ar det ingen tvekan om att Alexandra ar den basta sangerskan. Jag ska sjalv pa mitt foretags stora julfest imorgon kvall sa jag missar finalen och kommer inte kunna rosta men kommer sa klart se reprisen pa Sondagkvall!


xoxo

2 comments:

  1. Hon är ju från Hackney, där bodde jag med. Älskar Leona Lewis men hatar Simon Cowell..:)

    Hoppas allt är bra med dig, ska du fira jul i London eller vart tar du vägen?
    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Alex vann va? Jag har kikat lite på nätet. Svenska Idol ar ju skitmesigt men American Idol och X Factor ar riktiga grejer!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...