28/01/2016

Fyra bra självbiografier



Jag älskar självbiografier! Jag älskar helt enkelt att följa folks livsöden, framför allt när slutet är gott. 

Två av mina självbiografi-favoriter är ”En blomma i afrikas öken” av Waris Dirie och ”Pojkår” av J. M Coetzee. Bägge böckerna har jag läst två gånger vardera och bara älskar dem.

Nu i Januari har jag läst och lyssnat på två självbiografier, ”Längtan bor i mina steg” av Klara Zimmergren och ”Ro utan åror” av Ulla-Carin Lindquist. Det är två helt olika livsöden men bägge böckerna var otroligt gripande, sorgliga och omskakande. Jag gillar även språket i bägge böckerna.

I den första, Längtan bor i mina steg” beskriver Klara Zimmerman livet för en kvinna som blir sista singeln kvar i gänget. Om ensamheten och känslan av utanförskapet när alla vänner gifter sig och skaffar barn medan hon själv lever för karriär, vänner och sin hund. Vidare beskriver hon tankarna hos denna 40+ åriga kvinna som kommer på att hon (också) vill ha barn och kampen om att nå denna dröm. Klara är en obotlig djurvän. En positiv och glad kvinna som inte låter avundsjuka förstöra sin tillvaro. En äkta vän.
Jag lyssnade på boken som ljudbok och det är hon själv som läser upp den. Självbiografin är otroligt personlig och självutlämnande och just därför tyckte jag den var väldigt bra.

Den andra, Ro utan åror, är en självbiografi där man följer Ulla-Carin Lindquist från hennes 50 årsdag, dagen hon får diagnosen ALS och hur hennes liv förändras efter det. För de som inte vet är ALS en dödlig nervsjukdom som leder till en långsam förlamning av hela kroppen som till slut sätter sig på andningsorganen så att man kvävs. Sjukdomsförloppet går relativt fort, ofta inom ett år, och det verkar inte finnas mycket man kan göra för att bromsa det? I den här boken följer vi den fysiskt och psykiskt starka nyhetsuppläsaren och journalisten i hennes sista år i livet. Hon beskriver den gradvisa nedbrytningen av kroppen, kärleken till sina fyra barn och sin man, om äkta vänskap och tankar om livet och döden. Jag visste redan från början att boken inte skulle ha ett gott slut men jag visste även att det skulle vara en bra och tankeväckande bok ändå vilket den absolut var.

De andra två böckerna jag tog med i kollaget ovan ”Jag ska inte dö idag” av chefredaktören till tophälsa Pamela Andersson och ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” av Ann Heberlein läste jag förra året, men vill passa på att rekommendera de med. 

Jag ska inte dö idag är en självbiografi om kampen mot cancern. Om vikten av fysisk träning och ett envist psyke. 

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva är ytterligare en otroligt självutlämnade biografi som beskriver livet som bipolär, dvs har en manodepressiv sjukdom. Om självmordstankar och om kampen att vinna mot sin egen hjärna. 

Nu låter det som om jag bara läser en massa deprimerande självbiografier och så är inte faller. Jag läster mest spänningsromaner faktiskt men tycker det är väldigt kul att bryta av med en självbiografi då och då. Samtliga sex böcker jag nämner här ovan är väl utvalda och verkligen läsvärda.

xoxo

4 comments:

  1. Jag har läst Anne Heberlains bok och sett teatern och tyckte de var jättebra. Vill läsa boken om Ulla-Carin Lindquist då jag har hört att den ska vara bra. Kul med boktips!! KramC

    ReplyDelete
  2. Tack för tipsen :) Är på jakt efter något nytt att läsa

    ReplyDelete
  3. Tack för tipsen, jag älskar ju självbiografier! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...