22/01/2016

Vinterpepp



Det har nog inte undgått någon av mina bloggläsare att jag inte är någon vintermänniska. Jag älskar sommaren. Jag älskar solen. Värme. Havet. Grönskan. Sommarkläder. Långa dagar. I motsats hatar jag att frysa, ogillar kyla, mörker och lager-på-lager. På sommaren går jag upp, tvättar ansiktet, borstar tänderna, tar på en klänning och lite mascara och så är jag klar. På vintern ska massvis med kläder knögglas på. Jag använder mer smink. Otympliga vinterkläder ska på och jag känner mig som en michelingubbe när jag väl stegar hemifrån på morgonen. Jag håller med om att det är vackert men för min del skulle det räcka med ett par veckor med snö och kyla per år. En vecka över jul och en vecka när man är i fjällen och åker skidor. Vidare är jag ingen vintersportmänniska heller. Jag älskar iofs att åka skidor utför men måste pga av en tidigare skidolycka ta det väldigt lugnt när jag väl är i en skidbacke. Dötrist. Men jag gillar inte långsfärdsskidor eller skridskor och är nästan lite avundsjuk på de som gör det, det ser ju så härligt ut. I helgen är jag och C medbjudna till Nackareservatet för långfärdsskridskor något jag aldrig har testat och är lite nyfiken på att testa men tyvärr tror jag inte jag kommer tycka om det heller. 

Oavsett, nu bor jag i Sverige och får acceptera faktum att det är vinter nästan en tredjedel om året så man måste liksom försöka göra det bästa av det. Nedan är en lista på vad jag gör för att må bra även på vinterhalvåret.

1. Eldar i öppna spisen
2. Läser fler böcker än vanligt
3. Fixar många hemmamiddagar med vänner
4. Tänder massor av levande ljus hemma, helst lite för många och gärna doftljus
5. Köper något nytt till hemmet. Till exempel en ny matgrupp till köket, en apple-tv och en riktig mysig filt :)
6. Börjar följa/se någon ny tv-serie – i vårt fall Bron och 24
7. Tränar mer på gym , duschar länge och njuter av bastun efteråt
8. Dricker väldigt mycket te. Svart, grönt, vitt och rött. Mycket av allt. 
9. Spelar spel. Tv spel eller sällskapsspel. Gillar bägge delar. 
10. Köper snittblommor och klär huset
11. Äter multivitaminer och extra tillskott av d-vitamin
12. Har filmkvällar och kanske till och med går på bio någon gång
13. Spenderar mer tid hemma
14. Tillåter mig själv att äta massor av citrusfrukter
15. Planerar renoveringar och fixar lite extra i hemmet
16. Använder mina supermysiga tjocktröjor och raggsockor
17. Lägger mer tid på matlagning. Goda grytor, långkok i ugnen eller en mumsig fisksoppa står på topplistan.
18. Spenderar mer tid på jobbet bara för att det faktiskt är rätt kul.
19. Sover extra mycket, gärna minst 9 timmar per natt om möjligt.
20. Köper ny vinterjacka (äntligen!) och iom det tycker att det är rätt kul att gå ut. Trots allt. 

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!

xoxo

4 comments:

  1. Jag är inte heller någon vintermänniska men man får ju göra det bästa av situationen :-D Kram

    ReplyDelete
  2. Jag är inte heller någon vintermänniska faktiskt. Kram

    ReplyDelete
  3. Jag är inte heller något stort fan av vintern, så nu längtar jag typ ihjäl mig till våren kommer och sen äntligen sommaren. Fick en spontan tanke på väg till jobbet i slutet av veckan att det skulle vara nice att flytta till Australien och ha värme omkring sig. Fast nja, kanske inte, jag trivs i Stockholm, det är bara lite väl kallt nu... :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...