09/02/2016

Tre spänningsromaner


Under julledigheterna och i januari har jag inte bara läst många självbiografier, utan varannan bok jag läste var en spänningsroman. Jag älskar deckare och framför allt Svenska sådana. Men Gone girl är inte Svensk utan Amerikansk. Det är heller ingen sedvanlig deckare utan den lever verkligen upp till kategorin spänningsroman. Jag fick den här boken av min fina vän och därför ligger den extra varmt om hjärtat. Men jag ska erkänna en sak. Jag började läsa Gone girl när jag var på Curacao förra året. Jag låg där på de i stort sätt perfekta paradisstränderna och började läsa bokens första 100 sidor. Längre än så kom jag inte. Jag fastnade helt enkelt inte. Antingen för att boken var svår att komma in i eller för att vackra stränderna och havet tog för mycket uppmärksamhet. Väl hemma blev boken sedan liggandes fram till nu i julas då jag äntligen tog tag i den och läste den till slutet. 

Det är en annorlunda bok som gärna lurar läsaren lite grann. Den är välskriven och väl genomtänkt. Den var både känslosam, spännande, psykologisk och lite frustrerande. Jag läste den på Engelska och tyckte om det använda språket. Absolut en bra bok trots att jag inte hissar den till någon topplista. Men jag blir nyfiken på författaren och på hennes finurliga sätt att skriva. Tror nog det blir fler böcker av henne framöver.


Lars Kepler har gått och blivit min favoritförfattare i deckarvärlden. Jag vet att jag är lite efter, att hans (deras?) böcker var som mest populära för flera år sedan men då bodde jag utomlands och det var ingen som rekommenderade hans böcker till mig då. Men nu är jag igång och läser hans böcker i kronologisk ordning. Jag har läst tre av böckerna om kriminalkommisarie Jonna Linna och har älskat dem alla. Eldvittnet var verkligen spännande från första till sista sidan. 


Av skuggor märkt av Marianne Cedervall har jag haft med mig som ljudbok på tunnelbanan senaste veckan. Boken lockade antagligen mig enbart för att den handlade om hästar. 
Det var väl egentligen ingen toppenbok. Den är skriven med ett lite för enkelt språk och den var lite förutsägbar. Men jag gillade ändå handlingen. Kombinationen av en hästbok blandad med deckare var lite kul men det var mest delen om hästar, hästskötsel, hierarkier och mobbning i stall som fängslade mig. En värld som jag själv varit del av så många år av mitt liv och som den här boken beskrev väldigt bra. 

Just nu har jag påbörjat en bok av John Green men sedan blir det nog en Kepler-bok igen vilket jag ser fram emot. Vad läser ni för böcker just nu?

xoxo

3 comments:

  1. Hej. Jag gillar alla Keplers böcker. Har även läst två av G Flynn; Sån om du och Vassa föremål. Bägge var bra och kan rekommenderas. Kan även rekommendera Louise Doughty, Jo Nesbø och Denise Rudberg om du inte redan känner till dem. Kram

    ReplyDelete
  2. Gud vad jag saknar att läsa! Alltid läst mkt men sen barnen kom så har det varit svårt med läsandet.. Nu har jag tid men fastnat framför Netflix istället på kvällarna. Blev sugen att läsa efter detta inlägget så det blir till att byta ut tv mot bok :-)
    kram

    ReplyDelete
  3. Älskar Gillian Flynn!! Recenserar just Gone Girl på bloggen imorgon :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...