19/09/2015

Eken på Härmanö












För exakt en vecka sedan promenerade jag och Toffe till den kända Eken på Härmanö (Gullholmen). Jag tyckte det var otroligt roligt och läst på lite om den sedan jag kom tillbaka till Stockholm.

Jag har lärt mig att Härmanö naturreservat är ett av Västra Sveriges största reservat, ca 6 km långt och omkring 2 km brett. Området är fullt med uppmärkta stigar, vandringsleder och utflyktmål och det var en av de stigarna vi tog sikte på, nämligen Eken.

Eken är som ni hör på namnet en stor och väldigt fin ek som är ca 300 år gammal. Vi strosade i nästan en timme innan vi kom dit, fast ja, vi strosade och stannade till här och var för ”Eken-stigen” börjar ca 4 km från vårt hus. Man kommer gåendes på den stora grusgången och stöter plötsligt på en liten träskylt i skogsbrynet med namnet ”Eken” på.  Vi promenerade in på stigen som var utmärkt med små blå stenar då och då och jag var som förbluffad. Stämningen var magisk. Det kände som vi plötsligt var i en trollskog. Här och var längst stigen hade någon (?) placerat ut små prydnadssaker. Väl framme vid STORA eken fanns det en liten rastplats, lite mer prydnadssaker och en brevlåda innehållande gästböcker. Vi skrev en liten hälsning i gästbok nummer 14 och läste hälsningar från folk från alla delar av världen som besökt Eken senaste 10 åren. Rätt fascinerande.

Barnslig som jag är så tyckte jag Eken-äventyret var otroligt kul!


xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...