04/09/2015

Träningsnyheten Barre


Igår var första gången jag lyckades få en plats på SATS nya höst-satsning Barre, uttalas Namnet kommer från Franska balettens barré. Köerna till de passen har de första veckorna nu passerat 80 personer per gång vilket är helt absurt eftersom klassen bara sväljer 20-30 personer per gång. Men jag passar nog rätt bra in i den stereotypa mallen av en SATS-tjej; hurtig, nyfiken och med en enorm hunger att testa nytt och därför är vi alla lika ivriga så fort helt nya gruppträningsformer träder in på schemat och därav de galna köerna nu i början.

En helt ny typ av gruppträning är verkligen vad Barre är. Som namnet Barre antyder utgår nästintill hela klassen från en barré, en balettstång och många av rörelsena är hämtade från balletens grundsteg. Vi tog oss igenom första position, andra position, plié, tå-arbete och en del hopp. Dessa balettövnigar blandades med funktionella styrkeövningar. Man tränar egentligen hela kroppen trots att jag tyckte att mycket fokus låg på ben och rumpa. Klassen igenom fokuserade även på smidighet, rörlighet, balans och framför allt hållningen.   

Tanken med klassen är att den ska ge en dansares kropp, stark och smidig. Man ska få en perfekt hållning och samtidigt bli rörligare. Den här typen av gruppträning har enligt många tidningar och bloggar varit en stor hit i USA och nu återstår att se om den blir lika populär i Sverige.

Typiskt nog gav jag mina balettskor jag släpat med mig från London till myrorna nu under sommarens flytt. Vem hade kunnat ana att jag skulle stå vid en balettstång redan efter sommaren? Jag tyckte klassen var ganska kul och hoppas kunna träna Barre ett par gånger i månaden under höstens gång. 

xoxo

1 comment:

  1. Hej. Jag står som nummer 54 i kö till Barre imorgon men då antar jag att jag antagligen inte kommer få en plats om de tar in så få. Bra inlägg!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...