07/10/2008

Kärriar

Vad ar en karriar?

Ar det att man jobbar med precis det man vill jobba med? Eller handlar det om att trivas sa bra som mojligt pa sin arbetsplats? Att vaxa inom det man gor? Eller att fungera bra med sina kollegor? Eller, som jag tror de flesta tanker pa, att tjana sa mycket pengar som mojligt?

For mig betyder jobbet i sig tillsammans med kollegorna mycket mer an lonen. Men hog lon och bra kollegor skulle kunna fa mig att overse ett trakigt jobb med.... Sa lange tva-tre av dessa faktorer stammer in tror jag att jag skulle vara ganska nojd och jag tror att manga tjejer kan halla med mig. Men manga killar skulle istallet absolut saga att det ar pengarna som ar den viktigaste motivationsfaktorn i karriaren. Varfor ar da manga killar sa pangafixerade? Varken kollegorna eller jobbet i sig verkar ha nagon storre betydelse sa lange stora summor av pengar trillar in pa bankkontot.

En till fraga som jag staller mig da och da ar varfor vissa manniskor ar sa galet karriarsfixerade medan andra helt lugnt ar nojda bara de har ett jobb att ga till som ger en de pengar de behover? Jag onskar sa jag vore en av dem som inte brydde sig lika mycket, men tyvarr kan jag nog inte andra mig sjalv pa det planet. Jag har en tavlinginstinkt inom mig som gor att jag hela tiden stravar efter nya utmaningar nar de tidigare ar losta/uppnadda.

Jag har vid nagra fa tillfallen i min karriar blivit befodrad och det ar en underbar kansla. Inte bara att ar kanslan att foretaget ar nojda med en utan man far aven nya utmaningar och mojligheter framfor sig och forhoppningsvis aven mer pengar i planboken.

Hur mycket ska man offra for att fa en bra karriar da? Ska man flytta till en annan stad eller tom ett annat land man inte vill bo i bara for att man har chans till ett bra jobb? Sjalv sa flyttade jag till London for att vidga mina vingar men jag gjorde det ju sa klart frivilligt. Jag ville bort fran Sverige och testa nagot nytt och jag angrar inte en sekund att jag stack. Men nu kanns det svarare att flytta. Jag har mitt liv har nu; mina vanner, min pojkvan och min dans och tyvarr skulle nog inte ett jobb pa annan ort vara en tillracklig drivningskraft for att overge allt detta.

Nej, jag maste nog satta mig ner och verkligen tanka till. Vad ar det jag vill gora? Vad tycker jag om? Vad ar jag bra pa? Vart kan jag borja for att kunna utvecklas at det hall jag vill?

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...