23/10/2008

Jobbtitlar

Vad ar det med England och alla dessa otroligt professionella jobbtitlar? Later ju sa fint pa CV’n att vara en executive eller en manager men var och varannan manniska ar ju en manager nu for tiden...

Pa universitetet laste jag organisations teori anda upp till C niva. Vi fick lara oss skillnaden pa leadership och management. Leadership skulle vara ledare for t ex ett team/grupp manniskor och management ar mer en chefsposition over t ex en hel avdelning, dvs bade utveckling av avdelningen i sig och manniskorna som jobbar dar. Som allt annat man larde sig pa universitetet stammer det inte alls overens med det verkliga livet, an mindre har i England.

Min nuvarande jobbtitel ar “Payment processing executive”. Executive ska vara att man ar lite sin egens chef. Man har ratt att ha egna beslut och planera sitt arbete sjalv. Eftersom teamet har dubblerats de senaste manaderna anstallde foretaget for nagra manader sen en “paymen manager” som ska ha ansvar for payments avdelningen och hockus pockus forsvann vart egna ansvar. Hon satte struktur pa vart arbete och tvingar oss nu jobba som robotar for att skicka sa manga transaktioner som mojligt under en dag. Trist sa raven och jag har nu istallet borjat kika pa efter nytt jobb och lyckats forvirra mig sjalv i djungeln av jobbtitlar som dyker upp framfor mig. Samma typ av jobb dyker upp under 3-4 olika titlar, ibland later det nastan som de som kallar adimistratore eller co-ordinator's har mer ansvar an executives, masters eller responsibles. Da maste man valja, ska jag ta administrator for att jag kommer lara mig mer eller executive for att det later battre pa mitt CV??

My gosh, har redan varken tid eller ork till att soka jobb och sanna har sma problem gor ju inte saken battre. Lagger nog jobbsokandet pa hyllan ett tag till...

xoxo

2 comments:

  1. nu sitter vi i samma båt igen bill :) .. lite läskigt att man måste söka jobb igen!

    kram

    ReplyDelete
  2. Kan ha sån ångest över att få allt rätt på univ o sen i slutändan tror jag det är som du säger, i arb.livet har ingen riktigt samma koll och det gäller nog mer att ta för sig och visa framfötterna.

    Finns en budgetversion av den lampan förresten på ELLOS, faktiskt jättefin men vet inte om de fraktar till England.

    Stora planer i helgen?
    Ha de bra.
    Kram Mia

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...