14/10/2008

London Musicals - Del 1

London ar som alla vet kant for sina fantastiska musikaler. Varldens basta musikalartister slass blodiga om att fa jobba pa en av Londons teatrar och da bara de allra basta far jobb resulterar det i sagolika musikaluppstallningar.

Jag har under mina 2 ar och 8 manader i London hunnit se 9 stycken musikaler ( vad jag kan komma ihag idag) och jag tankte idag som snabbast recensera 3 av dem.

Den forsta musikal jag sag i London var We Will Rock You. Den baserar sig pa latar fran det brittiska rockbandet Queen och ar producerad av den kanda brittiska komikern Ben Elton . For att gora en lang historia kort sa handlar den om att radda rockmusiken.... Musiken ar jattebra och lika sa sangarna/skadespelarna men historien i sig ar lite svar att hanga med i. We will rock you visas pa Dominion Theatre uppe vid Tottenham Court Road. Teatern ar jattestor och har man otur hamnar man hogst upp och ser skadespelarna som sma prickar. Jag vill absolute rekommendera We will rock you men mer som en queen-konsert an en musikal teater.

Den andra musikalen jag gick och sag var Chicago. Det ar i grunden en amerikansk musikal fran 70-talet men spelas sedan slutet pa 90 talet i West end har i London. Den handlar om en tjej vid namn Roxy som vill bli artist och hon utlovas hjalp av en van. Nar det visar sig att vannen ljugit for henne mordar hon honom och hon hamnar i fangelset. Med hjalp av en forsvarsadvokat forsoker hon komma och ut ur fangelset och na vagen mot att bli en stjarna. Jag maste saga att jag var besviken, bade musiken och teatern var enligt mig ganska daliga. Med andra ord, inget jag skulle rekommendera.

Nasta musikal jag valt att recensera idag ar FAME. Valkand film/musikal om nagra ungdommar pa en dans/music/teaterskola. Den har musikalen var super, en av de basta jag sett. Man satt med ett leende musikalen igenom, foljde storyn och njod av de duktiga skadespelarena vilka kunde bade agera, sjunga o dansa. Man blev glad av att se den och jag vill absolute rekommendera denna. Och om ni ska ga, hojta till for jag har inget emot att se den igen :)

Fler musikalrecensioner kommer senare.
xoxo

2 comments:

  1. Snubblade in här och ser att du bor i min gamla hemstad. Flyttade hem från London i maj, tillbaks till Sverige efter äventyr i USA, Frankrike och UK. Det är underbart att resa!
    Vad gör du i London? Jobbar, semestrar, pluggar? *nyfiken*

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Dessa musikaler är nu stängda. Jag hittade denna webbplats: http://www.toplondonmusicals.se/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...