03/12/2009

Soltimmar

Som jag namnt 1000 ganger i den har bloggen ar jag en soldyrkare som alskar sol, varme och ljus. Varfor jag storsta delarna av mitt liv valt att leva i Sverige och England som maste vara tva av varldens lander dar solen visar sig minst kan ses som ett mysterium, haha.

I Mandags pa middagen med tjejerna var det nagon som berattade att nagon Svensk stad inte haft mer an 10 soltimmar senaste manaden. Idag borjade mina brittiska kollegor av nagon anledning diskutera antal soltimmar i skandinavien och de hittade en lista som visade att den stad med minst soltimmar i varlden var Borlange som senaste manaden sett solen 8 timmar. Helt sjukt! Och i den staden har jag bott i ett ar vilket ocksa var ett av de roligaste aren i mitt liv. Men ush va sorgligt det later anda, 8 soltimmar pa en hel manad. Det ar vad man vill ha per dag! Stockholm i sin tur verkade ha mellan 12-17 soltimmar (olika internetsidor visar olika siffror), Goteborg hade 11 medans Visby hade 37.

Av ren nyfikenhet googlade jag o mina kollgor vidare for att kolla olika stader och hittade foljande resultat av antal soltimmar i olika stader i November 2009:

London 46
Dublin 27
Edinburgh 18
Milano 89
Rom 108
Paris ca 50
Barcelona 107 (later lite?)
Algarve 176
Istanbul ca 150
New York ca 90

Hurvida de stammer eller inte vill jag inte ta pa mig men det ar vad mina forskande kollegor hittade pa olika websidor. Tror snittet stammer ganska bra anda aven om siffrorna kanske inte ar exakta. Hur som helst kan vi saga att November har varit en skitmanad for de allra flesta landerna men Borlanges 8 timmar kanns verkligen deprimerande och Londons 46 ar inte mycket att hanga i julgranen heller.

xoxo

3 comments:

  1. Skickade jobbansökan till Algarve, för 2 sekunder sedan.

    Måste ha mer sol för att lappa min trasiga själ.

    ReplyDelete
  2. Oh packa med mig i din vaska snalla. Har suttit och tankt pa det dar sen jag skrev det... mer sol okar garanterat livskvaliten for mig sa vad gor jag har? 46 timmar pa en manad ar i snitt 1.5 om dagen, gaaahhhh....

    ReplyDelete
  3. Johan Andersson03/12/2009, 17:58

    Snälla påminn mig inte om helvetet. Skitland jag bor i!

    Det har snackats mycket om det här i Svea. Tror Stockholm hade 12 soltimmar i November vilket är bottenrekord. Varit fint nu i dagarna så hoppas på ett bättre December, mohaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...